Försämringen i budgeten av 3:12-reglerna är ett företagarfientligt hot mot bostadsmålet

Regeringens vårbudget försämrar villkoren för fåmansbolag genom förändringen av 3:12-reglerna. Sveriges Byggindustrier konstaterar att finansminister Magdalena Andersson (S) kraftigt underskattar risktagandet det innebär att starta och driva fåmansbolag i byggbranschen.

Björn Wellhagen näringspolitisk chef

- Sveriges Byggindustriers små och medelstora företag är helt avgörande för regeringens bostadsmål på 700 000 nya bostäder före 2025. Tyvärr är försämringen av 3:12-reglerna företagarfientlig och bekräftar att regeringen inte fullt ut förstår fåmansbolagens betydelse, säger Björn Wellhagen, näringspolitisk chef på Sveriges Byggindustrier.

Grundtanken i försämringen av 3:12-reglerna är att likställa inkomst av kapital med inkomst av tjänst. Genom att höja skatten på fåmansbolagens kapitalinkomster från 20 till 25 procent inom gränsbeloppet räknar regeringen med skatteintäkter på drygt tre miljarder kronor. Problemet med beräkningen är att den inte tar hänsyn till de rationella konsekvenserna av skattehöjningen.

- Många fåmansbolag har begränsade marginaler. Fler kommer att låsa pengar i bolaget innan verksamheten avyttras eller läggs ner. Det leder i förlängningen till att det kommer att bli svårt att nå de bostadspolitiska målen, även om konjunkturen just nu är stark, avslutar Björn Wellhagen.

Björn Wellhagen näringspolitisk chef