Förseningsavgifter blir fråga för domstolen
Svea har fört en dialog med Konsumentverket under 2020 kring rätten att ta ut förseningsavgifter i kreditsammanhang där uttag av en sådan är avtalad. Konsumentverket har nu valt ut Svea bland alla aktörer i branschen för att driva frågan domstolsvägen. Uttag av förseningsavgifter vid kredittagares sena betalningar har skett åtminstone sedan 1990-talet av majoriteten av bankerna och kreditbolagen. Några invändningar mot det har inte tidigare framförts från myndighetshåll.
- Vi tycker att det är förvånande att Konsumentverket väljer ut Svea för att driva frågan via domstol. Det naturliga hade varit att föra en diskussion med branschen som helhet. Jag anser att det finns stöd i konsumentkreditlagen om att ta ut en förseningsavgift, för att kompensera de faktiska kostnaderna, säger Mats Ihd Legal Counsel på Svea Ekonomi.
Konsumentverkets ståndpunkt är att Inkassokostnadslagen uttömmande anger vilka kostnader en borgenär har rätt att ta ut vid betalningsförseningar av gäldenär så som påminnelseavgift och inkassokostnad. Svea har uppfattningen att den lagen och Konsumentkreditlagen lämnar utrymme för borgenär att också få ersättning för annan kostnad som borgenär faktiskt har och drabbas av p g a betalningsförsening. Svea har också uppfattningen att en kostnad som uppkommer i ett visst skede ska tas ut där den uppkommer och inte överföras på kreditgivning i allmänhet vilket orättvist drabbar skötsamma kredittagare.
- Svea har gjort samma bedömning som övriga aktörer i branschen och det har fungerat sedan 90-talet utan att det har varit ifrågasatt. Om Konsumentverket får rätt kommer kostnaden för dåliga betalare att övervältras på den stora majoriteten av människor som är skötsamma, menar Mats Ihd Legal Counsel på Svea Ekonomi.
Då uppfattningar om rätten till kompensation för avtalsbrott går isär välkomnar Svea i sig att frågan nu bedöms objektivt av domstol men beklagar att Konsumentverket valt att rikta in sig på Svea som bara är en liten aktör på konsumentkreditmarknaden och undviker ta upp frågan med branschorganisationer eller stämma de större bankerna eller dominerande kreditgivare inom konsumentkreditområdet.
Kontakter
Mats Ihd, Legal Counsel Svea Ekonomi, mats.ihd@svea.com
tfn +46 8 735 90 58
Om
Svea Bank AB (publ) är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa.
Följ Svea Bank AB (publ)
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)
Resultatet av e-handlarnas hållbarhetsarbete: Starkare varumärke och nöjdare kunder18.4.2024 10:21:09 CEST | Pressmeddelande
Hållbarhetsarbete är en tydlig vattendelare bland Sveriges e-handlare. Det framkommer i Sveas undersökning E-handelsläget. 44 procent svarar att de arbetar aktivt med att förbättra hållbarheten i sin verksamhet – något som resulterat i många positiva effekter. Samtidigt svarar 42 procent att de inte gör något alls för att e-handeln ska bli mer hållbar.
Ny undersökning från Svea Bank: Årets skatteåterbäring – viktigare än på länge16.4.2024 08:35:42 CEST | Pressmeddelande
Mer än var tredje svensk (36 %) har haft ekonomiska utmaningar det senaste året. Särskilt svårt har det varit för unga. Det visar en ny undersökning som Svea låtit Novus genomföra. Att ekonomin är ansträngd avspeglas också i hur svenskarna spenderar pengarna de får tillbaka på skatten. Fler i år använder pengarna till hushållsutgifter och mat. Bland Sveriges 18–29-åringar planerar en femtedel att använda skatteåterbäringen till att dryga ut hushållskassan. En ökning med 54 procent mot föregående år.
Oförändrad ränta ger hopp bland Sveriges e-handlare4.4.2024 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
Efter ett dystert 2023 ser svenska e-handlare ljusare på 2024. Det visar Svea Banks undersökning E-handelsläget, besvarad av 514 svenska e-handlare. Tre av fyra tror på tillväxt under årets första kvartal. Endast fem procent förutspår negativ tillväxt, vilket närmast är en halvering från samma period föregående år.
Betalrapporten Payments in the Nordics från Svea visar: Varannan svensk föredrar självbetjäningskassa11.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Digitalisering, pandemin och e-handelns framfart har förändrat konsumenters vanor och beteenden. Nya krav ställs nu på betalsätten i fysisk butik. Närmare varannan svensk, 49 procent, uppger att de föredrar att betala i en självbetjäningskassa. Men trots rekordhög popularitet bland kunder erbjuder bara en bråkdel av fysisk handel självscanning som betalsätt.
Young E-business of the Year 2024: nu är anmälan öppen för framtidens entreprenörer28.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Nu inleds årets Young E-business of the Year, där unga entreprenörer har chans att vinna 10 000 kronor till sin verksamhet. Tävlingen riktar sig till alla mellan 15–25 år som har en digital affärsidé de vill förverkliga.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum