Forskare: Sverige har missat den nya obligationstrenden

SOPHIE NACHEMSON-EKWALL, forskare på Handelshögskolan, ser en växande trend globalt för socialt hållbara obligationer, som har som mål att vara hållbara mot fler eller alla av FN:s globala mål. Hon tycker att Sverige inte har tagit till sig den nya sociala obligationstrenden ännu.

Sophie Nachemson-Ekwall, forskare på Handelshögskolan. Foto: EFN Ekonomikanalen. Bilden får användas fritt i detta sammanhang.
Trots att Sverige är en av världens ledande nationer på att investera i gröna obligationer, har vi enligt Sophie Nachemson-Ekwall ännu inte omfamnat den nya sociala trenden.

”Vi har totalt missat, eller dissat, den marknaden. Vilket är väldigt märkligt”, säger hon.

Något som bland annat franska och holländska kommuner har kommit längre med.

”Vi ser att företag som lyckas balansera ett värdeskapande för samhället, miljön, socialt och ekonomiskt även bygger aktieägarvärde.”

Den första januari i år fick Sverige en uppdaterad kod för bolagsstyrning. Enligt Sophie Nachemson-Ekwall har den för stort fokus på vinstklausulen och inte på bolagsordningen.

”Det senaste åren har det varit lite för mycket kortsiktighet. Social exkludering och konflikt mellan stad och land. Nu behöver pendeln gå tillbaka. Då måste vi hitta en form att svänga den utan att aktieägarna blir lidande.”

Och med tanke på det svenska engagemanget och efterfrågan på gröna obligationer ser Nachemson-Ekwall att Sverige har mer att lära inom andra hållbarhetsfrågor.

”Jag tycker vi kan förvänta oss mer av Sverige”, säger hon.

Se hela intervjun här (16:23 min, nytt fönster)

EFN ​Ekonomikanalen sprider kunskap om ekonomi. Vi vänder oss till den ekonomiintresserade allmänheten. Kanalen är rikstäckande, alla våra inslag och program är reklamfria och det kostar ingenting att ta del av våra program, reportage och intervjuer. Kanalen har utsetts till Sveriges bästa ekonomikanal fyra år i rad. EFN drivs av en oberoende redaktion och ägs av Handelsbanken.