Forskning kring biogasrester: nu lanseras lokalproducerad biogödsel för trädgården

Biototal och Tekniska verken i Linköping har tillsammans utvecklat den första biogödselprodukten som gör det möjligt även för hemmaodlare att ta del av biogödsel för användning i trädgård och växthus. Tidigare har det enbart varit lantbrukare som kunnat använda biogödsel som gödningsmedel. I morgon lördag 21 maj är det världspremiär för försäljningen av Germino Trädgårdsgödsel på Blomstertorget i Linköping.

Pressbild: Germino Trädgårdsgödsel

De båda bolagen samarbetar för att ta fram cirkulära produkter genom att utveckla restflöden från biogasproduktion. Tekniska verken producerar det klimatsmarta fullgödselmedlet på sin biogasanläggning i Linköping och Biototal säljer och distribuerar det.

- Biogödsel kallas den vätska som blir kvar efter att vi har producerat biogas från matavfallet i Gröna påsen. Biogödsel har goda egenskaper och en myllande effekt eftersom det innehåller både långtidsverkande och snabbverkande kväve, fosfor, kalium, mineraler samt olika mikronäringsämnen, säger Jan Moestedt, forsknings- och utvecklingsingenjör på Tekniska verken.

Germino är både miljömässigt hållbart, snabbverkande och kostnadseffektivt. Produkten säljs hos Blomstertorget i Linköping i en femlitersdunk och räcker till gödsling av 5-10 kvadratmeter av grönsaksland, växthus, buskar, träd och blommor. Germino kan användas direkt på jorden men blandas med fördel ut med vatten för att bli enklare att sprida på odlingarna.

De båda bolagen kommer framöver att utveckla och förädla fler metoder och produkter ur biogasen.

- Vårt samarbete kommer leda till flera positiva synergieffekter tack vare vår samlade kompetens och våra gemensamma intressen i forskning och utveckling. Vi har bestämt oss för att tillsammans vidareförädla biogödselfraktioner och skapa nya cirkulära affärsmöjligheter för nya målgrupper, säger Matilda Olstorpe, affärsområdeschef för cirkulär innovation på Biototal Norden.

Fakta om Germino trädgårdsgödsel för hemmaodlare
Germino säljs från och med lördag 21 maj hos Blomstertorget i Linköping i en femlitersdunk och räcker till gödsling av 5-10 kvadratmeter av grönsaksland, växthus, buskar, träd och blommor. Germino kan användas direkt på jorden men blandas med fördel ut med vatten för att bli enklare att sprida på odlingarna.

För mer information, kontakta gärna:
Jan Moestedt: jan.moestedt@tekniskaverken.se eller 013 20 93 77
Matilda Olstorpe: matilda.olstorpe@biototal.se  0732 01 01 25

Pressbild: Germino Trädgårdsgödsel

211 000 privat- och företagskunders vardag. Tillsammans med våra kunder tar vi hand om och nyttjar jordens resurser på ett bättre sätt, med mer nytta och mindre påverkan på miljön. Vi erbjuder tjänster inom elnät och elhandel, avfall, biogas, effektiva energilösningar, vatten och avlopp, fjärrvärme, fjärrkyla, bredband, belysning och laddlösningar.
Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se (http://tekniskaverken.se/)

Linköpings- och Mjölbyborna har sänkt sin elförbrukning under hösten11.11.2022 10:00:00 CET | Pressmeddelande

Under oktober månad använde Tekniska verkens privatkunder i Linköping 17 procent mindre el i oktober 2022 jämfört med oktober 2021. Under september minskade samma hushålls elförbrukning med cirka 12 procent jämfört med september 2021. Privatkunderna i Mjölby-Svartådalen använde 22 procent mindre el i oktober 2022 jämfört med oktober 2021. Under september minskade Mjölbybornas elförbrukning med cirka 14 procent jämfört med september 2021.

Energiförbrukningsmätare årets vinnare i Innovation Camp11.11.2022 08:50:33 CET | Pressmeddelande

Igår kväll utsågs vinnarlaget i den årliga tävlingen Innovation Camp på Tekniska verken i Linköping. Elever från Platengymnasiet, Katedralskolan och Curt Nicolin Gymnasiet tog hem priset för företagsidén Voltsave som erbjuder en mätare med tillhörande app som visar energiförbrukningen i hemmet. Tjänsten "Tally" tydliggör i ett första steg kopplingen mellan varmvatten och energiförbrukning, då mätaren kan skruvas fast på alla vattenkranar. På sikt ska applikationen kunna visa hemmets hela energiförbrukning, för att påverka beteendet.