SidaSidaSidaSida

Forskning på hållbar utveckling visar vägen mot de globala målen

Hur kan fattiga länder göra för att hantera ett förändrat klimat och miljö? Många av världens låginkomstländer ligger i de geografiska regioner som påverkas mest av en ökad temperatur, med torka, översvämningar och extremväder. Nu får femton forskningsprojekt dela på omkring 82 miljoner kronor för att kunna forska om klimatanpassning och resiliens, alltså olika systems förmåga att återhämta sig, hantera förändringar och fortsätta utvecklas.

I varje forskargrupp deltar minst en forskare från ett låginkomst- eller lägre medelinkomstland, och minst en ung forskare. I de flesta projekten är det huvudsökanden som är en ung forskare.

- Forskningen har en tydlig roll i hållbarhetsagendan. Att ta fram kunskap är viktigt för att hitta lösningar och för att politiker ska kunna ta väl underbyggda beslut. Den här forskningen blir särskilt intressant eftersom det ingår forskare från just de länder som drabbas mest av klimatförändringarna, och som har störst utmaningar med hållbarhet. Med den kunskapen och ingångarna kan forskargrupperna ställa rätt frågor, och jag tror att chansen blir större att forskningen gör skillnad på riktigt, säger AnnaMaria Oltorp, chef för Sidas forskningssamarbete.

Bland forskningen som nu fått bidrag finns flera som handlar om ökad matsäkerhet genom smarta och hållbara jordbruksmetoder, hur man kan genomföra fiskereformer på ett sätt som respekterar yrkesfiskarnas mänskliga rättigheter, men också ett projekt som ska utforska hur forumteater kan användas för att förstå vad som sker i relationer när klimatet förändras. Bidragen finansieras med regeringens biståndsmedel – som kanaliseras via Vetenskapsrådet och Sida – samt av Fortes och Formas forskningsanslag.

De beviljade projekten med huvudsökande är:

Identifiera, utforska och bevara mångfald av nyttoinsekter för hållbar tomatodling
Miriam Frida Karlsson, Sveriges lantbruksuniversitet, 5 580 053 kronor

Klimatsmarta jordbruksmetoder för hållbarhet och resiliens på jordar med grovtextur
Libere Nkurunziza, Sveriges lantbruksuniversitet, 5 469 796 kronor

Småskalig avloppsrening i Bolivia: Hållbara reningstekniker och deltagardriven planering
Sahar Dalahmeh, Sveriges lantbruksuniversitet, 4 047 051 kronor

Forumteater för förståelse av relationella processer för klimatanpassning i Kenya och Moçambique
Maria Mancilla Garcia, Stockholms universitet, 5 483 982 kronor

Småbönders hantering av risk i bergslandskap i Nepal: resiliens och landskapsinvesteringar
Kristina Marquardt, Sveriges lantbruksuniversitet, 5 638 308 kronor

Hälsoeffekter av exponering för bekämpningsmedel i relation till klimatförändringar bland befolkningar i låg- och medelinkomstländer