Forskningsprojekt: Så har idrottsrörelsen i Småland upplevt pandemin

Hur har Smålands idrottsledare upplevt pandemin? Linnéuniversitetet genomför ett forskningsprojekt med syfte att ta reda på vilka behov som föreligger för att få igång en bred och slagkraftig idrottsverksamhet igen. Resultat presenteras i oktober 2021.

Coronapandemin har påverkat idrottsrörelsen stort. Träningar, matcher, tävlingar och cuper har ställts in eller skjutits på framtiden. En del idrotter har kunnat ställa om sin verksamhet, somliga har knappast kunnat utöva sin idrott alls sedan tidig vår 2020.

För att förstå vidden av den småländska idrottens upplevelser under pandemin och dess effekter, har Linnéuniversitetet initierat ett forskningsprojekt - Corona och idrotten i Småland – erfarenheter, lärdomar och behov, med det huvudsakliga syftet att skapa en bild av vad idrotten behöver för att komma på fötter igen.

- Målgruppen är tränare och ledare i den småländska föreningsidrotten, oavsett idrott eller nivå, och målsättningen är att ta lärdom av vad som händer i lag och träningsgrupper när förutsättningarna ändras och verksamheten inte kan bedrivas som vanligt. Med resultatet hoppas vi få en tydlig bild för att föreningar, förbund och kommuner ska kunna stötta tränare och ledare såväl i en omstart efter pandemin som på lång sikt, säger Marie Hedberg på Linnéuniversitetet.

Rickard Strandberg, som är distriktsidrottschef på RF-SISU Småland, är nöjd över att forskningsprojekt blir av och ser fram mot resultatet.

- Stora delar av idrottsrörelsen har påverkats kraftigt av pandemin, inte minst barn- och ungdomsidrotten. För att de ideella idrottsföreningarna ska komma igång med sin verksamhet på bästa sätt behövs kunskaper, vilka vi hoppas får tack vare projektet, säger Rickard.

Idrottsledare och tränare svarar anonymt på enkäten, som är öppen till och med 31 juli.

Forskningsprojektet är ett samarbete mellan Linnéuniversitetet, RF-SISU Småland och kommunerna Jönköping, Växjö och Kalmar.

Linnéuniversitetet

Marie Hedberg

tfn 0470-70 80 84

RF-SISU Småland

Rickard Strandberg

tfn 070-576 90 30

Växjö kommun

Jessica Råhlin

tfn 0470-410 00

RF-SISU Småland är en av Riksidrottsförbundets och SISU Idrottsutbildarnas 19 regionala organisationer. Vårt uppdrag är att stödja, leda, företräda, utveckla, bilda och utbilda idrottsföreningar och specialdistriktsförbund.