Förskolan får egen förvaltning med rödgrönt styre i Stockholms stad

Det nya rödgröna styret i Stockholms stad, där bland annat Vänsterpartiet ingår, startar en ny förvaltning för förskolan. Den nya förvaltningens fokus blir att skapa bättre förutsättningar i förskolan och göra den mer likvärdig över hela staden. Borgarråd med ansvar för den nya förvaltningen blir Vänsterpartiets Alexandra Mattsson.
Alexandra Mattsson (V), förskoleborgarråd i Stockholms stad.

Vänsterpartiet har länge drivit frågan om att prioritera upp förskolan med fokus på bland annat mer utbildad personal, bättre arbetsmiljö, insatser för barns språkutveckling och en ökad inskrivningsgrad.

- Förskolan har alltför länge fått klara sig med knappa resurser. Nu vill vi fokusera på att stärka personalen eftersom det är de som skapar kvaliteten i förskolan. Personalen måste få bättre förutsättningar, bättre arbetsmiljö och goda möjligheter till vidareutbildning, säger Alexandra Mattsson (V), förskoleborgarråd i Stockholms stad.

Idag utgör förskolan ett relativt litet område på utbildningsförvaltningen, och Vänsterpartiet menar att förskolan länge nedprioriteras på grund av de stora utmaningar som grund- och gymnasieskolan står inför. Nu vill man ändra det genom att lyfta ut förskoleavdelningen på utbildningsförvaltningen till en helt ny och egen förvaltning för förskola.

- Alla barn i Stockholm ska ha jämlika livsvillkor och livschanser, och för att uppnå det är förskolan helt avgörande. En bra förskola ger bättre förutsättningar för att klara skolan och minskar risken för utanförskap senare i livet. Därför är det jätteviktigt att förskolan är bra för alla barn, oavsett var man bor, säger Alexandra Mattsson (V).

Den nya förskoleförvaltningen och tillhörande nämnd kommer att starta under 2023.

Fakta - Stockholms nya förskoleborgarråd

Namn: Alexandra Mattsson
Ålder: 36 år
Bor: I Enskede med man och tre barn
Bakgrund: Socionom som arbetat inom socialtjänst och som kurator med både vuxna och barn. Sedan 15 år tillbaka fritidspolitiker för Vänsterpartiet.

Alexandra Mattsson (V), förskoleborgarråd i Stockholms stad.