Förskolan Linné firar femtio år. Välkommen på jubileum!

Förskolan håller till i en fin villa alldeles intill Trädgårdsföreningen. Huset är från förra sekelskiftet, men förskolan har funnits där i femtio år. Vi har helrenoverat huset och det firar vi samtidigt med förskolans jubileum.

50-årsjubileum och återinvigning
Dag: Torsdagen den 22 november
Tid: Klockan 09.30
Plats: Klostergatan 64

Antikvarisk utredning

Huset behövde genomgripande underhåll men innan vi satte igång beställde vi en antikvarisk utredning. Den gjordes av byggnadsantikvarie Marie Hagsten. Hon gav oss bland annat råd om vilka material vi borde använda vid renovering av fönster och andra detaljer. Hon beskrev också vilka delar av den senare inredningen som är intressanta ur ett kulturhistoriskt perspektiv.

Fina detaljer

Villan byggdes som enfamiljshus, ritat 1904 av arkitekt Sigurd Westholm. 1952 byggdes huset om till två lägenheter och 1967 var det ombyggt på nytt, då för att användas som daghem. Flera förändringar i interiören gjordes med anpassningar också för de riktigt små barnen. Dessa detaljer har vi bevarat, liksom husets ursprungliga, fina snickerier.

Box 1943, Södra Stånggatan 1

Vi har ett 70-tal medarbetare som tillsammans bygger framtidens Linköping för stadens medborgare.