Förslag på 1 miljard i stöd och öppning för publik från oktober

Regeringen har idag presenterat sitt förslag till ett förlängt stöd till idrottsrörelsen på en miljard kronor för resten av 2020. Samtidigt meddelades att förslag till undantag av ordningslagen för idrott och kultur skickas på snabbremiss vilket ger förhoppning om möjlighet till viss publik från den 1 oktober.

– Det är glädjande och oerhört viktigt för idrottsrörelsen att regeringen idag presenterar ett förslag till förlängt ekonomiskt stöd som kommer hjälpa idrottsföreningar att fortsatt klara av att bedriva sin verksamhet.  Vi hoppas nu på bred politisk enighet kring detta, säger Björn Eriksson ordförande Riksidrottsförbundet och SISU Idrottsutbildarna.

Många specialidrottsförbund och idrottsföreningar har haft det mycket tufft under coronakrisen med inställda evenemang, anpassad verksamhet och stora ekonomiska och idrottsliga konsekvenser. Riksidrottsförbundet har haft en löpande dialog med regeringen, Folkhälsomyndigheten och Polisen kring förbudet mot allmänna sammankomster och offentliga tillställningar med mer än 50 personer.

– Det är bra att regeringen hörsammat den samlade idrottsrörelsens önskan om att få ta in viss publik på evenemang. Att man nu skickar ett förslag på remiss kring undantag av ordningslagen är bra och behöver ske med största möjliga skyndsamhet. Detta öpnnar för möjligheten att ta in viss publik från den 1 oktober, säger Björn Eriksson.

Riksidrottsförbundet kommer att svara på remissen för idrottsrörelsens räkning och poängtera att det är viktigt att regeringen inte avgränsar till enbart sittande publik utan dessutom tar hänsyn till idrottsrörelsens bredd av evenemang, såsom exempelvis löplopp och orienteringstävlingar som inte har en avgränsad arena.

– Riksidrottsförbundet har påbörjat ett analysarbete kring effekterna av coronapandemin på längre sikt än enbart kvartalsvis. Det är viktigt att vi nu rustar för en fortsatt stark idrottsrörelse för ett starkare Sverige och vi ser fram emot diskussioner om detta och om anslagsnivåer för år 2021,  säger Björn Eriksson ordförande Riksidrottsförbundet och SISU Idrottsutbildarna.

Ordförande Riksidrottsförbundet och SISU Idrottsutbildarna

RF-SISU:s 19 regionala organisationer, RF-SISU distrikt ger idrottsföreningar stöd i idrottsfrågor och med folkbildning. Idrottsrörelsen består av cirka 20 000 idrottsföreningar och drygt tre miljoner medlemmar.