Förslag till äldreomsorgslag stärker ledarskapet

Vision välkomnar förslaget till en äldreomsorgslag. Förslaget innehåller viktiga delar som kan förbättra förutsättningarna för de verksamhetsnära cheferna. Bland annat föreslås ett rimligt antal medarbetare per chef, en fråga som Vision drivit länge.

Förbundsordförande Veronica Magnusson.

Enligt förslaget ska lagen reglera att den närmaste chefen för den operativa verksamheten i äldreomsorgen ges de förutsättningar som behövs för att kunna utöva ett aktivt och närvarande ledarskap. Det betyder bland annat, enligt utredningen, att första linjens chefer ska ha ett rimligt antal medarbetare.

- De verksamhetsnära cheferna föreslås få rätt förutsättningar för att kunna stödja och leda sina medarbetare. Idag har chefer i äldreomsorgen bland de största personalgrupperna på arbetsmarknaden. Det drabbar både medarbetare och brukare, och förhindrar utvecklingen av en god omsorg, säger Veronica Magnusson.

- Problemen för de verksamhetsnära cheferna med alltför omfattande ansvarsområden, för stora personalgrupper och för lite stöd har varit kända länge. Vision har påtalat och drivit på i frågan i 20 år. Det finns exempel på arbetsgivare som tagit till sig och åtgärdat problemen. Men det vanligaste är tyvärr att arbetsgivare inte gjort något alls, säger Veronica Magnusson.

- Vi är glada att utredaren skärpt tonen och hörsammat Visions förslag. Arbetsgivare behöver dock inte vänta på att lagförslaget ska förverkligas. Det går bra att redan nu ta tag i problematiken och ge chefer rätt förutsättningar – grunden för en god omsorg om äldre, säger Veronica Magnusson.

För ytterligare information, kontakta Jonas Karlsson, ledarskapsstrateg i Vision, tfn 076 133 03 31.

Förbundsordförande Veronica Magnusson.

Våra 200 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipolitiskt obundna och ingår i TCO.

Seminarium 4/7: Socialtjänstens roll i att förebygga gängkriminalitet29.6.2022 06:51:00 CEST | Pressmeddelande

Media hälsas välkomna till ett almedalsseminarium där socialtjänstens förutsättningar för att bidra till att stoppa rekryteringen till gäng debatteras. I panelen deltar bland andra Lena Hallengren (S) och Johan Forssell (M). Seminariet sänds på SVT Forum. Socialtjänsten har hög kompetens på att förebygga social utsatthet och kriminalitet. Samtidigt är alla överens om att insatser riktade till unga spelar stor roll för att minska rekryteringen till gängen. Men undersökningar från Vision visar att det saknas resurser för förebyggande arbete, trots stora överskott inom kommunerna. Under seminariet diskuteras vilka åtgärder som krävs för att socialtjänsten ska kunna ta en större roll i det förebyggande arbetet. Vem ska stoppa rekryteringen till gängen i tid? Tid: 4/7 2022 07:45 - 08:45 Plats: Strandgatan 19, TCO-landet på Almedalen SVT Forum sänder seminariet på SVT2 måndag den 4 juli mellan kl. 10-15. Seminariet kommer också att finnas på SVT Play. Medverkande Veronica Magnusson, förbunds

Välfärdens krigs- och beredskapsavtal har uppdaterats27.6.2022 09:01:00 CEST | Pressmeddelande

SKR och Sobona har tillsammans med de fackliga organisationerna i välfärdssektorn uppdaterat kollektivavtalet för krigs- och beredskapstillstånd, KB-avtalet. - Omvärldsläget har medfört ett behov av att uppdatera avtalet för krigs- och beredskapstillstånd. Det är en av många pusselbitar för att stärka välfärdssektorns beredskapsförmåga, säger Eva-Lotta Nilsson, förhandlingschef på Vision. Coronapandemi, krig i Europa och en svensk NATO-ansökan har på kort tid förändrat synen på Sveriges försvars- och beredskapsförmåga. Med hänsyn till totalförsvarets och folkförsörjningens behov i händelse av krig har parterna i välfärdssektorn uppdaterat kollektivavtalet för krigs- eller beredskapstillstånd. - Välfärdssektorn nu har en samlad kollektivavtalstäckning för normalläge, krisläge och krigs- och beredskapstillstånd. Det är viktigt att ha avtal som är anpassade för den situation som råder och att medarbetare och chefer vet vilka villkor som gäller, säger Eva-Lotta Nilsson. Uppdateringen av av