Försmak av jul när belysningen kommer på plats

Den här veckan börjar Tekniska verken arbetet med att montera upp julbelysningen runt om i Linköping. Ett tidskrävande arbete som inleds med det som har minst anknytning till julen, till exempel hjortar, svanar och kronor.

I slutet av november monteras de sista delarna som framför allt är julgranar på torgen.

- Nytt för i år är förnyad belysning i några ytterområden, säger Peter Ols, affärsenhetschef, Tekniska verken. Vikingstad får belysta snöflingor längs gatorna och Vreta Kloster får stjärnor. Längs med Nya Tanneforsvägen monterar vi nya röda hjärtan på gatubelysningen.

Julbelysningen är ett uppskattat inslag i Linköpings miljöer och det var 2016 som Linköpings kommun gjorde en storsatsning på belysningen. Då försågs Stora torget, Lilla torget och en rad centrala gator med ljusinstallationer. Sedan dess har det kommit flera nyheter och så även i år.

Peter Ols, Affärsenhetschef Nät, Tekniska verken, 013-20 80 76

Fakta julbelysningen:

• 1,5 miljoner lampor sätts upp
  • Monteringen börjar den 18 oktober och håller på fram till den 26 november då belysningen tänds.
  • 6 personer jobbar med att sätta upp belysningen - skulle man räkna om både uppsättningen och nedtagningen så motsvarar det ca en persons heltid under ett helt år.
  • Belysningens omfattning: 30 st 20 fots containers som är fyllda med julbelysning.
  • Efter tjugondag Knut tas det renodlade julpyntet ned. Kvar blir renar vid Frimis och resecentrum samt hjärtan på Ågatan fram till en vecka efter alla hjärtans dag.

211 000 privat- och företagskunders vardag. Tillsammans med våra kunder tar vi hand om och nyttjar jordens resurser på ett bättre sätt, med mer nytta och mindre påverkan på miljön. Vi erbjuder tjänster inom elnät och elhandel, avfall, biogas, effektiva energilösningar, vatten och avlopp, fjärrvärme, fjärrkyla, bredband, belysning och laddlösningar.
Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se (http://tekniskaverken.se/)

Toaletten är ingen papperskorg – inte en självklarhet för alla18.11.2021 09:00:00 CET | Pressmeddelande

I morgon fredagen den 19 november är det Världstoalettdagen. Det är en officiell FN-dag för att uppmärksamma den globala sanitetskrisen. Det är nästan 2 miljarder människor som inte har tillgång till en toalett, samtidigt som många andra tar den för given och till och med använder den som papperskorg. I Linköping behöver vi ständigt påminna oss om att det bara är kiss, bajs och toalettpapper som ska spolas ner i toaletten.