Försökskaninerna avslutar Marie-Louise Ekmans trilogi om sin mamma

Marie-Louise Ekman återvänder till Dramaten med en nyskriven pjäs. I Försökskaninerna flyttar modern, återigen spelad av Marie Göranzon, in på ett demensboende. Urpremiär den 30 mars.

Nu tror dom väl att jag blivit tokig på riktigt…
Låt dom tro det då…
Jag är på min vakt…

(ur Försökskaninerna)

Försökskaninerna är den sista fristående delen i en trilogi där Marie-Louise Ekman behandlar moderns ålderdom. Pjäsen beskriver moderns inflyttning på ett demensboende: vad som sker i det verkliga rummet eller vad som sker inne i moderns huvud – som ett drömspel.

Modern spelas av Marie Göranzon , som spelat samma roll i de två tidigare dramerna. Medverkar i de övriga rollerna görÖrjan Ramberg, Kristina Törnqvist, Rolf Skoglund Ellen Jelinek och Julia Dufvenius .

Gäckanden , den första delen i trilogin, beskrev det dolda livet i den egna lägenheten med besök av okända krafter.Dödspatrullen , den andra delen, berättade om moderns inflyttning till ett äldreboende och hennes försök att där bibehålla sina ursprungliga krafter.

Nyskriven musik av Benny Andersson .

Marie-Louise Ekman är konstnär, dramatiker och regissör. Hon var teaterchef på Dramaten mellan 2009 och 2015.

Regi och kostym Marie-Louise Ekman
Scenografi Marie-Louise Ekman och Jan Lundberg
Musik Benny Andersson
Ljussättare Erik Berglund
Peruk och Mask Barbro Forsgårdh

Dramaten&
Samtal den 5 april, Stora scenen
​
Dramatens chefdramaturg Magnus Florin samtalar med Marie-Louise Ekman och skådespelarna efter föreställningen.

Introduktion 6 april kl. 18.30, Marmorfoajén
Kom en stund innan föreställningen och få en introduktion av Magnus Florin, chefdramaturg, till Marie-Louise Ekmans uppsättning av Försökskaninerna. Fri entré, öppet för alla (även de utan biljett till kvällens föreställning).

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.