Första, Andra, Tredje och Fjärde AP-fondens samlade resultat 2020 uppgick till 124 miljarder kronor

Efter ett utmanande år levererar AP-fonderna tillsammans ett resultat på 124 miljarder kronor, vilket bidragit starkt till inkomstpensionssystemets stabilitet och uppdraget att vara till största möjliga nytta för dagens och morgondagens pensionärer.
  • Resultatet för Första, Andra, Tredje och Fjärde AP-fonden uppgick sammanlagt till 124 mdkr för 2020, vilket motsvarar 8,1 procent i genomsnittlig avkastning.
  • AP-fondernas genomsnittliga avkastning under den senaste fem- och tioårsperioden uppgår till 8,7 respektive 8,5 procent per år, att jämföra med inkomstindexets utveckling om 2,8 respektive 2,7 procent per år över motsvarande tidsperioder. Inkomstindexet används för att räkna upp pensioner och pensionsrätter i inkomstpensionssystemet.
  • Vid utgången av 2020 uppgick AP-fondernas totala fondkapital till 1651 mdkr, vilket är en ökning med 92 mdkr jämfört med utgången av 2019.
  • AP-fonderna betalade under 2020 in 32 mdkr för att täcka underskott i pensionssystemet. Sedan starten 2001 har AP-fondernas nettobidrag till pensionssystemet varit 176 mdkr. Fondernas avkastning har starkt bidragit till pensionssystemet och är anledningen till att fondernas andel av pensionssystemet numera är 16 procent av tillgångarna att jämföra med mindre än 10 procent 2001.
  • AP-fonderna har under året tagit flera steg i riktning mot att ligga i linje med Parisavtalet. Under 2020 minskades koldioxidutsläppen i portföljerna med ytterligare 25 procent. Av årets minskning av utsläppen beror 23 procentenheter på AP-fondernas portföljförändringar och 2 procentenheter beror på att portföljbolagen minskat sina utsläpp.
  • AP-fondernas etikråd har bland annat tillsammans med Danska Institutet för Mänskliga Rättigheter ställt krav på de stora tech-bolagen att stärka sitt arbete kring mänskliga rättigheter och stödja FN:s principer för företag och mänskliga rättigheter. Etikrådet har varit drivande i att ta fram förväntningar på tech-bolagen och har inlett dialog med bolagen i samverkan med en större grupp internationella investerare.

Kristin Magnusson Bernard vd AP1, Eva Halvarsson vd AP2, Kerstin Hessius vd AP3 och Niklas Ekvall vd AP4 uttalar sig gemensamt:

”Vi är stolta över att tillsammans redovisa ett starkt resultat för 2020. AP-fonderna levererar en långsiktig avkastning som över tid väsentligt överstiger inkomstindexets utveckling, vilket innebär att AP-fonderna har bidragit till pensionssystemets stabilitet. Sett i ett 10-årsperspektiv har avkastningen varit mycket hög, i genomsnitt 8,5 procent per år. Vi kan också konstatera att AP-fondernas utvecklingsarbete inom hållbarhet fortsatt gör att vi ligger i framkant inom detta område i jämförelse med många av världens största pensionsförvaltare.”

Läs mer i fondernas årsredovisningar och hållbarhetsrapporter på www.ap1.se, www.ap2.se, www.ap3.se samt www.ap4.se

Sara Christensen, Kommunikationschef, AP1, sara.christensen@ap1.se
Ulrika Danielson, Kommunikationschef, AP2, ulrika.danielson@ap2.se
Kristina Hedberg, VD-assistent, AP3, kristina.hedberg@ap3.se
Karoline Hammar, Kommunikationschef, AP4, karoline.hammar@ap4.se

AP-fonderna (AP1-AP4)

AP-fonderna förvaltar buffertkapitalet i det allmänna pensionssystemet på uppdrag av Sveriges riksdag och svenska folket till förmån för dagens och morgondagens pensionärer. AP-fonderna ska förvalta fondmedlen på ett föredömligt sätt genom ansvarsfulla investeringar och ansvarsfullt ägande. Särskild vikt ska fästas vid hur en hållbar utveckling kan främjas, utan att göra avkall på det övergripande målet att vara till största möjliga nytta för pensionssystemet. AP-fonderna har samma uppdrag, men skilda förvaltningsstrategier och styrs av lagen (2000:192) om allmänna pensionsfonder (AP-fonder).

On the brink of a new era22.2.2024 08:50:00 CET | Press release

Global fixed-income and equity markets recovered in 2023, after the sharp market downturns of the previous year. The year alternated between substantial upturns and sharp market downturns as investors tried to assess interpret the situation, and deal with the increased volatility. With carefully considered portfolio positions and a steady focus on implementation, Första AP-fonden achieved a return of 9.1 per cent, which corresponds to net investment income of SEK 38.0 billion.

På tröskeln till en ny tid22.2.2024 08:50:00 CET | Pressmeddelande

Globala ränte- och aktiemarknader återhämtade sig under 2023 från de kraftiga marknadsfallen föregående år. Under året växlade betydande uppgångar med kraftiga marknadsfall när investerare försökte tolka det svårbedömda läget och hantera den ökade volatiliteten. Med en noga övervägd portföljpositionering och ett fokuserat genomförande nådde Första AP-fondens avkastning 9,1 procent, vilket motsvarar ett resultat på 38,0 miljarder kronor.

Looking ahead during a time of transition20.7.2023 09:00:00 CEST | Press release

In the first half of 2023, global-fixed income and equity markets recovered from the sharp market downturn of the previous year. It seemed as if the world’s investors struggled to interpret risk, and between prolonged periods of slow activity, the tentative upturns grew almost unnoticeably stronger. Despite an uncertain and volatile market, Första AP-fonden contributed positively to the stability of the income pension system with a return of 6.6 per cent and reported net investment income of SEK 27.8 billion. Assets under management totalled SEK 446.4 billion at mid-year.

Framåtblick i brytningstid20.7.2023 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Globala ränte- och aktiemarknader återhämtade sig under första halvåret 2023 från de kraftiga marknadsfallen föregående år. Riskbilden tycktes svårtolkad för världens investerare och mellan långa perioder av stiltje växte de trevande uppgångarna nästan obemärkt i styrka. Trots en osäker och volatil marknad bidrog Första AP-fonden (AP1) positivt till stabilitet i inkomstpensionssystemet med en avkastning på 6,6% och redovisade ett resultat på 27,8 miljarder kronor. Det förvaltade kapitalet uppgick vid halvårsskiftet till 446,4 miljarder kronor.