Första bilderna: ŠKODA gläntar på dörren till VISION E

• ŠKODAs elektriska koncept med futuristisk interiör
  • ’Simply Clever’: individuellt roterbara säten ger enkelt in- och ursteg
  • Lång hjulbas och korta överhäng garanterar generösa kupémått
  • Självklart ŠKODA-rymligt lastutrymme

VISION E har världspremiär på bilsalongen Auto Shanghai 2017 (19-28 april) och den futuristiska konceptbilen visar designspråket för ŠKODAs framtida elbilar, som lanseras redan 2020. De uppseendeväckande sidodörrarna är bakhängda och ersätter B-stolpen. Samtidigt finns det i den ljusa interiören fyra roterbara säten och utan kardantunneln är golvet både plant och utrymmet generöst.

”Med VISION E ger vi en förhandstitt på ŠKODAs framtida elbilar, säger Bernhard Maier, vd för ŠKODA. ”Förutom de kommande laddhybrid-modellerna kommer vi att lansera fem helt eldrivna modeller på marknaden i olika segment före 2025. Det gör att vi kan erbjuda var fjärde bil med eldrift.”

Tack vare stora glasytor är interiören i VISION E både ljus och transparent. Raka horisontella linjer betonar den klara strukturen och rymligheten i kupén. Fyra skalformade individuella säten med innovativa ryggstöd förstärker moderniteten. Med lång hjulbas och korta överhäng har man dessutom skapat en rymlig och komfortabel kupé med bra utrymme för både åkande och last.

Roterbara säten för maximal ergonomi och komfort
Sittplatserna är något upphöjda för att ge en god utsikt, men de kan också roteras 20 grader. När dörrarna öppnas vrider sig sätet utåt, vilket gör det enklare att både stiga in och ut ur bilen. När de elektriskt manövrerade och bakhängda dörrarna har stängts vrids sätena automatiskt tillbaka till framåt-positionen. Konceptbilen VISION E är första modellen från ŠKODA att introducera den här nya ”Simply Clever”-funktionen som ger högre komfort och ergonomi.
Eftersom VISION E har elmotorer både fram och bak finns det ingen konventionell kardantunnel, vilket ytterligare ger rymlighet och utrymme till kupén.

Individuella pekskärmar
Utöver displayen där vanlig kördata presenteras har ŠKODA VISION E ytterligare skärmar för passagerarna. Mittkonsolen innehåller en stor pekskärm där föraren och den främre passageraren kan läsa och sköta alla viktiga funktioner och tjänster i ŠKODA Connect.
Dessutom har varje passagerare en egen individuell skärm där de bland annat kan ställa in komfortfunktioner som information och underhållning. Skärmen till passageraren fram är monterad i instrumentpanelen och skärmarna för baksätespassagerarna sitter inbyggda i framsätenas ryggstöd. Dessutom kan alla passagerare personifiera deras underhållning via ytterligare pekskärmar, monterade i armstöden.

På insidan av varje dörr finns ŠKODA phone box som trådlöst och induktivt laddar mobiltelefonen, samtidigt som innehållet i telefonen kan speglas på passagerarnas individuella skärmar. Kupébelysning, ställbar i tio färger, finns också integrerat i dörrarna och under instrumentpanelen.
Självklart finns också ett ŠKODA-stort lastutrymme som gör VISION E både praktisk och användbar oavsett resmål.

För ytterligare information kontakta Erik Gustafsson, pressansvarig Skoda Sverige, 08-120 811 54, 073-500 65 92,erik.gustafsson@skoda.se

SKODA sålde över 1 miljon bilar till sina kunder under 2016. Företaget tillverkar för närvarande sina bilar i Tjeckien, Ukraina, Kazakstan, Ryssland, Bosnien-Hercegovina, Indien och Kina. Totalt har Skoda Auto över 25 800 anställda och finns representerade på över 100 marknader.

Rekordmånga leveranser samt högre försäljningsintäkter och rörelseresultat för ŠKODA första halvåret 20173.1.2018 13:52Pressmeddelande

ŠKODA firar sitt mest framgångsrika motorsport-år någonsin – fortsätter med Tidemand/Andersson13.12.2017 08:00Pressmeddelande