Första detaljbilderna på nya ŠKODA KAROQ: Så blir designen på företagets nya SUV

• Design: KAROQ visar utvecklingen inom ŠKODAs designspråk
  • Teknik: Full LED-strålkastare tillval, LED-bakljus som standard
  • Innerutrymmen: Störst lastutrymme i klassen
  • Användarvänlighet: VarioFlex-baksäte gör interiören ännu mer flexibel
  • Med nya KAROQ fortsätter ŠKODA sin SUV-offensiv

Världspremiären sker 18 maj – men redan nu visar ŠKODA de allra första detaljbilderna på nya ŠKODA KAROQ. Med den nya suven utvecklas företagets designspråk ytterligare och skapar en stark karaktär med elegans, styrka och tydlig igenkänning.
Större yttermått ger avsevärt förbättrad komfort och rejäla kupéutrymmen.

Med karaktäristiska kristalldetaljer, skarpa linjer och en klar helhet tar nya ŠKODA KAROQ företagets redan framgångsrika designspråk till en ny nivå. En fångande design med tydliga SUV-linjer.
Strålkastarna har ritats med inspiration från den traditionella glaskonsten och de skarpa kristallinjerna i full LED-strålkastarna med åtta ljuslinjer skapar ”ögonfransar” och ger en unik ljuskaraktär – i kombination med ett stort och stolt ŠKODA-emblem på motorhuven.

Bakljusen med LED-teknik i såväl det vanliga ljuset som i broms- och dimljus har formats med den ŠKODA-typiska C-formen och där ytterkanten är integrerad i bilens bakskärm och innerkanten i bagageluckan.
Nya ŠKODA KAROQ mäter 4 382 millimeter på längden, 1 841 millimeter på bredden och 1 605 millimeter på höjden. Hjulbasen är i sin tur 2 638 millimeter lång (2 630 mm för fyrhjulsdriven version) vilket både ger hög komfort och bra stabilitet på vägen samt väl tilltagna kupéutrymmen.

ŠKODAs modeller står i dag för en komplett och imponerande helhet med en kombination av modern teknik, hög användarvänlighet och smarta finesser. Självklart gäller det även nya ŠKODA KAROQ. I bagageutrymmet går det in 521 liter med baksätet på plats, och om detta fälls finns hela 1 630 liter tillgängligt. I kombination med det flexibla VarioFlex-baksätet är även bagageutrymmet flexibelt och rymmer mellan 479 och 588 liter.
VarioFlex-systemet består av tre separata säten i baksätet som var och en kan justeras och lyftas ut ur bilen, oberoende av varandra. Med samtliga tre säten ur förvandlas KAROQ till en storlastare med hela 1 810 liters kapacitet.

Interiören har en helt ny design och instrumentpanelen är uppdelad i en övre och undre sektion, med tydliga vertikala designelement. LED-kupébelysning ställbar i tio olika färger är ytterligare en trevlig detalj med tunna LED-ljuslister placerade i såväl sidodörrarnas överkant som runt instrumentpanelen.

Som en del i den ambitiösa ŠKODA 2025-strategin ska företaget utöka modellflottan med extra stort fokus på SUV-modeller. Det är en plan som inleddes med ŠKODA KODIAQ och som nu når nästa milstolpe med nya KAROQ – med världspremiär 18 maj och nationella premiärer i slutet av året.

För ytterligare information kontakta Erik Gustafsson, pressansvarig Skoda Sverige, 08-120 811 12, 073-500 65 92,erik.gustafsson@skoda.se

SKODA sålde över 1 miljon bilar till sina kunder under 2016. Företaget tillverkar för närvarande sina bilar i Tjeckien, Ukraina, Kazakstan, Ryssland, Bosnien-Hercegovina, Indien och Kina. Totalt har Skoda Auto över 25 800 anställda och finns representerade på över 100 marknader.

Rekordmånga leveranser samt högre försäljningsintäkter och rörelseresultat för ŠKODA första halvåret 20173.1.2018 13:52Pressmeddelande

ŠKODA firar sitt mest framgångsrika motorsport-år någonsin – fortsätter med Tidemand/Andersson13.12.2017 08:00Pressmeddelande