Första elbussen med bränsleceller från Toyota presenterad i Europa

Toyota och Caetanobus gemensamma elbuss presenterades nyligen på Busworld 2019 i Bryssel. En vätgasdriven bränslecellsbuss med 400 kilometers räckvidd och vattenånga som enda avgaser.

H2.City Gold

Tillsammans med Toyota bygger ett av Europas ledande bussföretag, Caetanobus SA, vätgasdrivna elbussar. Den allra första modellen, H2.City Gold, presenterades nyligen på mässan Busworld 2019 i Bryssel, vilket också är resultatet av samarbetet mellan företagen som presenterades i september 2018.

Företagen har sedan 2018 tillsammans utvecklat den nya vätgasdrivna elbussen som representerar nästa steg mot ett vätgasbaserat samhälle. Bränslecellstekniken är densamma som används i Toyotas elbil Mirai som sålts i Sverige sedan 2016. I bussen är bränslestacken placerad på taket och fem gastankar med total kapacitet om 37,5 kilogram ger bussen en räckvidd på upp till 400 kilometer. Tankningen tar endast nio minuter och enda utsläppen under körning är vattenånga.

Bränslecellstekniken möjliggör för bussoperatörer att köra utsläppsfri trafik utan kompromisser. Det första exemplaret av bussen kommer att testköras i flera europeiska städer de kommande månaderna och fullskalig produktion är planerad att starta i mitten av 2020.

- Vi har ett långt samarbete med Toyota och genom att utöka vårt samarbetet till bränsleceller för vår nya stadsbuss i Europa gör det möjligt för oss båda att demonstrera vår teknologi och tekniska kompetens som är i världsklass. Detta projekt gör det möjligt för städer att omvärdera framtidens mobilitet och förbättra livskvalitén, säger Mr José Ramos, president vid Salvador Caetano Indústria.

Genom Toyotas vision om ett koldioxidfritt samhälle, som ingår i våra miljömål 2050 Enviromental Challenge, vill företaget bredda användningen av vätgasdriven bränslecellsteknik även bortom personbilar till nya marknader som tunga lastbilar, mindre distributionsbilar, truckar och bussar.