Första eldrivna sedan-modellen från Volkswagen: designskisser på ID. AERO
Volkswagen tittar in i framtiden och släpper nu designskisser på konceptbilen ID. AERO, den första helt eldrivna sedan-modellen som initialt är planerad för den kinesiska marknaden men som också är aktuell för Europa. ID. AERO har en aerodynamisk och elegant design samtidigt som den erbjuder generösa utrymmen. Den digitala världspremiären av förproduktionsstudien äger rum på måndag den 27 juni klockan 14.00.

Med en framtida produktionsklar version av ID. AERO utökar Volkswagen sin framgångsrika ID.-familj i högvolymsegmentet i den övre mellanklassen och påskyndar elbilsoffensiven inom ramen för sin ACCELERATE-strategi.
Som alla modeller i ID.-familjen är den nya eleganta sedanen baserad på Volkswagens elbilsplattform Modular Electric Drive Matrix (MEB). Utseendemässigt följer den också ID.-familjens omisskännliga formspråk. Särskilt iögonfallande i förproduktionsstudien är den aerodynamiska fronten och taket, som bidrar till att sänka energiförbrukningen och öka räckvidden.
Den produktionsklara versionen av ID. AERO planeras att börja säljas på den kinesiska bilmarknaden under andra halvåret 2023. Motsvarande produktionsklar version för den nordamerikanska och europeiska marknaden presenteras 2023. Serietillverkningen av ID. AERO för Europa och Nordamerika kommer sedan att starta i Volkswagens fabrik i tyska Emden.
ID. AERO – bilen är en förproduktionsstudie och finns ännu inte till försäljning.
Nyckelord
Kontakter
Marcus ThomasfolkKommunikationschef
Tel:070-35 896 57marcus.thomasfolk@volkswagen.seBilder



Länkar
Om
År 2021 levererade Volkswagen 4,9 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. Volkswagen är ledande importmärke och det största elbilsmärket i Sverige. På den svenska marknaden inregistrerade Volkswagen totalt 37 902 nya personbilar under 2021, vilket gav en marknadsandel på 12,6 procent. Av dessa var 28 procent en helt eldriven bil. Den eldrivna SUV:en ID.4 blev Sveriges populäraste elbil. Bland elbilarna nådde Volkswagen en marknadsandel på 18,7 procent.
Modellerna som marknadsförs täcker de flesta segment på bilmarknaden: ID.3, ID.4, ID.5, T-Cross, Taigo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Alltrack, T-Roc, T-Roc Cabriolet, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Arteon Shooting Brake, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.
Volkswagen bedriver ett kontinuerligt arbete med att vidareutveckla tillverkningen av bilar. Elektrisk mobilitet, smart mobilitet och digital omställning av varumärket är de viktigaste strategiska frågorna inför framtiden.
Följ Volkswagen Personbilar
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar
Förväntad Sverige-favorit – Volkswagen erbjuder ny fyrhjulsdriven version av eldrivna ID.41.7.2022 14:54:08 CEST | Pressmeddelande
Volkswagen utökar nu erbjudandet av sin helt eldrivna suv ID.4 med ytterligare en fyrhjulsdriven version: ID.4 Pro 4MOTION med 265 hk.
Volkswagens första eldrivna sedanmodell: Världspremiär för ID. AERO27.6.2022 15:05:40 CEST | Pressmeddelande
Progressiv, elegant och aerodynamisk design som ger generösa utrymmen invändigt: Med dagens världspremiär av konceptbilen ID. AERO i Kina ger Volkswagen en försmak av märkets första helt eldrivna sedanmodell.
Volkswagen förfinar GTX-versionerna – varje ID.-modell får en egen GTX i framtiden21.6.2022 16:22:35 CEST | Pressmeddelande
Beteckningen GTX innebär sportiga prestandaversioner i Volkswagens eldrivna ID.-familj. I samband med det stundande modellårsskiftet införs flera nyheter för att understryka den sportiga karaktären. Det är nu också officiellt att varje ID.-modell får sin egen GTX-version i framtiden.
Golf R fyller 20 år – Volkswagen firar med jubileumsmodell2.6.2022 15:39:50 CEST | Pressmeddelande
Golf R "20 Years" erbjuds nu som en exklusiv specialutgåva för 20-årsjubileet av R-versioner av Golf. Tillverkningsperioden är begränsad till cirka ett år, vilket gör att specialutgåvan har potential att bli ett samlarobjekt så snart den lämnar fabriken.
Volkswagen samlar kraft med ”Obi-Wan Kenobi” för lanseringen av nya ID. Buzz25.5.2022 11:24:47 CEST | Pressmeddelande
Volkswagen ger sitt varumärke en ännu starkare emotionell laddning och sin globala elektrifieringsstrategi ett ytterligare lyft. Märket lanserar nu en kampanj för den nya ikoniska eldrivna ID. Buzz genom ett unikt samarbete med ”Obi-Wan Kenobi”. Den helt nya Star Wars-serien kommer att visas på Disney+ från och med den 27 maj 2022.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum