Första eldrivna sedan-modellen från Volkswagen: designskisser på ID. AERO

Volkswagen tittar in i framtiden och släpper nu designskisser på konceptbilen ID. AERO, den första helt eldrivna sedan-modellen som initialt är planerad för den kinesiska marknaden men som också är aktuell för Europa. ID. AERO har en aerodynamisk och elegant design samtidigt som den erbjuder generösa utrymmen. Den digitala världspremiären av förproduktionsstudien äger rum på måndag den 27 juni klockan 14.00.

Designskiss på eldrivna konceptbilen ID. AERO.

Med en framtida produktionsklar version av ID. AERO utökar Volkswagen sin framgångsrika ID.-familj i högvolymsegmentet i den övre mellanklassen och påskyndar elbilsoffensiven inom ramen för sin ACCELERATE-strategi.

Som alla modeller i ID.-familjen är den nya eleganta sedanen baserad på Volkswagens elbilsplattform Modular Electric Drive Matrix (MEB). Utseendemässigt följer den också ID.-familjens omisskännliga formspråk. Särskilt iögonfallande i förproduktionsstudien är den aerodynamiska fronten och taket, som bidrar till att sänka energiförbrukningen och öka räckvidden.

Den produktionsklara versionen av ID. AERO planeras att börja säljas på den kinesiska bilmarknaden under andra halvåret 2023. Motsvarande produktionsklar version för den nordamerikanska och europeiska marknaden presenteras 2023. Serietillverkningen av ID. AERO för Europa och Nordamerika kommer sedan att starta i Volkswagens fabrik i tyska Emden.

ID. AERO – bilen är en förproduktionsstudie och finns ännu inte till försäljning.

Designskiss på eldrivna konceptbilen ID. AERO.
ID. AERO är initialt planerad för den kinesiska marknaden men är också aktuell för Europa.

År 2021 levererade Volkswagen 4,9 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. Volkswagen är ledande importmärke och det största elbilsmärket i Sverige. På den svenska marknaden inregistrerade Volkswagen totalt 37 902 nya personbilar under 2021, vilket gav en marknadsandel på 12,6 procent. Av dessa var 28 procent en helt eldriven bil. Den eldrivna SUV:en ID.4 blev Sveriges populäraste elbil. Bland elbilarna nådde Volkswagen en marknadsandel på 18,7 procent.

Modellerna som marknadsförs täcker de flesta segment på bilmarknaden: ID.3, ID.4, ID.5, T-Cross, Taigo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Alltrack, T-Roc, T-Roc Cabriolet, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Arteon Shooting Brake, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.

Volkswagen bedriver ett kontinuerligt arbete med att vidareutveckla tillverkningen av bilar. Elektrisk mobilitet, smart mobilitet och digital omställning av varumärket är de viktigaste strategiska frågorna inför framtiden.

#NotWomensFootball – Volkswagen provocerar i ny kampanj för ökad jämställdhet6.7.2022 16:20:47 CEST | Pressmeddelande

Som officiell mobilitetspartner till det europeiska fotbollsmästerskapet UEFA Women's EURO 2022 i England, kommer Volkswagen tillsammans med det tyska fotbollsförbundet (DFB) att lyfta fram de ojämlikheter som finns inom fotbollen. Fokus ligger på den provocerande hashtaggen #NotWomensFootball, med syftet att få igång en diskussion kring ämnet jämställdhet. Hashtaggen visas för första gången på LED-skärmarna vid öppningsmatchen mellan England och Österrike den 6 juli.