Första glimten av uppdaterade ŠKODA KODIAQ

Nu har den framgångsrika modellen förfinats ytterligare. Denna stora SUV som också kan beställas med sju säten, markerade starten för ŠKODAs framgångsrika SUV-offensiv 2016. Med ännu fräschare look och olika tekniska förbättringar är det nu dags för världspremiär för uppdaterade KODIAQ den 13 april.

Den första designskissen visar att ŠKODA KODIAQ nu fått en mer imponerande front.
Looken karakteriseras förutom av en nydesignad motorhuv också av en mer vertikalt stående sexkantig ŠKODA-grill med eleganta dubbla lister. Tillsammans med dimljusen nedanför ger strålkastarna (som är slimmare än på föregångaren) fronten en ny fyrögd uppsyn. En annan detalj som fångar ögat är den nydesignade frontkjolen som har ett bredare luftintag i mitten inramat av L-formade dekordetaljer på vardera sidan och med ett inlägg i aluminiumlook.

Den andra designskissen är en närbild på strålkastarna med sin nya design. Här kan vi tydligt se hur de båda LED-modulerna som sitter placerade ovanför varandra ger bilen en karakteristisk ljussignatur. Den tredje sketchen visar att de skarpskurna baklyktorna har fått en mer slimmad look precis som belysningen fram. De har på sedvanligt ŠKODA-sätt en kristallin struktur och blir här till en plattare version av ŠKODA:s klassiska C-former.

När KODIAQ presenterades 2016, markerade den starten på ŠKODA:s nuvarande SUV-familj och på modellbeteckningar som börjar på K och slutar på Q. Världspremiären av uppdaterade ŠKODA KODIAQ äger rum den 13 april och försäljningsstart är planerad till vecka 20.

• grundades under den banbrytande perioden för bilen 1895, vilket gör ŠKODA till en av de äldsta biltillverkarna i världen
  • erbjuder nio huvudmodeller på den svenska marknaden: FABIA, CITIGO, SCALA, KAMIQ, OCTAVIA, KAROQ, KODIAQ, SUPERB och ENYAQ
  • levererade mer än 1,25 miljoner bilar till kunder över hela världen under 2018
  • har varit en del av Volkswagen Group sedan 1991. Volkswagen Group är en av de mest framgångsrika biltillverkarna i världen. ŠKODA AUTO, i samarbete med gruppen, tillverkar och utvecklar oberoende bilar såväl som komponenter, motorer och växellådor
  • har verksamhet på tre platser i Tjeckien, tillverkning i Kina, Ryssland, Slovakien, Algerien och Indien huvudsakligen genom grupp-partnerskap, samt i Ukraina och Kazakstan genom lokala partners.
  • har över 35 000 anställda globalt och är aktiv på mer än 100 marknader
  • fortsätter framåt med övergången från att vara en traditionell biltillverkare till målsättningen att bli ett ”Simply Clever-företag för de bästa mobilitetslösningarna” som en del av ŠKODA 2025-strategin.

Nya ŠKODA ENYAQ iV belönas med fem stjärnor i Euro NCAP16.4.2021 09:35:38 CEST | Pressmeddelande

Högsta betyg för nya ŠKODA ENYAQ iV: Den nya helelektriska SUV-modellen har fått den högsta klassificeringen med fem stjärnor i tester utförda av European New Car Assessment Program (Euro NCAP). ENYAQ iV rankas bland de säkraste bilarna som finns på marknaden idag med totalt 86% av de möjliga poängen. Dessutom uppnådde bilen det bästa resultatet någonsin i Euro NCAP-testet för passagerarskydd med hela 94% för vuxna passagerare och 89% för barn. ENYAQ iV belönas inte bara för sin säkerhet utan vann tidigare i veckan även en Red Dot Award för sin produktdesign.

100.000 laddhybridbatterier från ŠKODA AUTO11.2.2021 09:00:00 CET | Pressmeddelande

I veckan lämnade det 100.000:e högspänningsbatteriet produktionsbandet hos ŠKODA AUTO. För att skapa de nödvändiga förutsättningarna för detta, investerade den tjeckiska biltillverkaren ca 255 miljoner kronor 2019. Företaget producerar här inte bara batterier för sina egna laddhybridmodeller utan också för AUDI, SEAT och Volkswagen. Anläggningen innehåller även en toppmodern avdelning för att testa batterierna och säkerställa högsta möjliga säkerhets- och kvalitetsstandarder.

Nu startar serieproduktionen av ENYAQ iV vid ŠKODA AUTOs fabrik i Mladá Boleslav4.12.2020 09:32:47 CET | Pressmeddelande

Den här veckan är det produktionsstart för ENYAQ iV vid ŠKODA AUTOs fabrik i tjeckiska Mladá Boleslav. Helt eldrivna ENYAQ iV, som är ŠKODAs första serietillverkade elbil, är baserad på Volkswagen-koncernens speciella elbilsplattform MEB. Framöver kommer den tjeckiska biltillverkaren här att producera upp till 350 exemplar av sin nya SUV per dag. Detta hela sker vid koncernens enda produktionslina för både MQB- och MEB-plattformarna och parallellt med bilarna i modellserierna OCTAVIA och KAROQ.