Första kvinnliga ordföranden i Svenska Tennisförbundet

Åsa Hedin valdes på tisdagen till ny ordförande i Svenska Tennisförbundet.

Åsa Hedin

Åsa Hedin valdes till ny ordförande för Svenska Tennisförbundet (SvTF) vid tisdagens årsmöte. Hon blir därmed den första kvinnliga ordföranden i tennisförbundets 114-åriga historia.

"Jag behövde ingen betänketid. Jag är väldigt glad och hedrad att få den här möjligheten att bidra till utvecklingen av svensk tennis. Det är både en rolig och utmanande roll", säger hon efter det digitala årsmötet.

Åsa Hedin valdes in som ledamot i Svenska Tennisförbundets styrelse i maj 2019. Åsa har cirka 30 år bakom sig som framgångsrik ledare inom näringslivet.

Övriga nya ledamöter i styrelsen; Johanna Larsson, Marie Hedberg, Odd Swarting och Sophie Lindvall.
Thomas Wallén lämnar uppdraget som ordförande efter fem år på posten. Martin Claesson, Anki Ekqvist och Marianne Marescotti lämnar också styrelsen medan Kenneth Bergbom och Henrik Mitelman sedan tidigare är valda till 2021.

Mer information på tennis.se.

Åsa Hedin, ordförande, 0733-666553, asa.hedin.@tennis.se

Åsa Hedin

Svenska Tennisförbundet (SvTF) har drygt 111 000 medlemmar och cirka 400 anslutna tennisklubbar. SvTF ingår tillsammans med 71 andra spe­cialidrottsförbund i Riksidrottsförbundet och ska gemensamt verka för att flytta fram idrottens positioner och få fler intresserade och engage­rade.

Efter Davis Cup-succén – de ställs Sverige mot i världsfinalen12.3.2020 18:27:00 CETPressmeddelande

Fjolårsfinalisten Kanada och Kazakstan. Det blir Sveriges motståndare i Davis Cup-slutspelet senare i höst. ”Ingen omöjlighet att ta sig vidare från gruppen”, säger Robin Söderling, svensk Davis Cup-kapten. Den gångna helgens kvalmöte hemma i Kungl. Tennishallen innebar av svensk tennis största framgångar de senaste åren. Sveriges herrlandslag, lett av nya kaptenen Robin Söderling, besegrade Chile med 3–1 och blev därmed klart för Davis Cup Finals i Madrid där världens 18 bästa nationer gör upp om världsmästartiteln 23-29 november. På torsdagens lottning delas de 18 länderna upp i sex grupper. Sverige, rankat som nummer 14 i världen, lottades mot fjolårsfinalisten Kanada (6) och Kazakstan (12). De sex gruppvinnarna, tillsammans med de två bästa tvåorna, går vidare till kvartsfinal. – Det är ingen omöjlighet att ta sig vidare från gruppen även om det blir en tuff uppgift. En rimlig målsättning är att vinna en match och komma tvåa i gruppen. Vi hoppas på det bästa, säger Davis Cup-kapten

Svensk Davis Cup-succé – klart för världsfinalen7.3.2020 19:39:00 CETPressmeddelande

Sveriges tennisherrar är klart för världsfinalen i Davis Cup by Rakuten. Slutspelsbiljetten säkrades genom 3–1-seger i kvalmötet med Chile inför hemmapubliken i Kungl. Tennishallen. "Nu är vi tillbaka där vi hör hemma", säger DC-kapten Robin Söderling. Ställningen var 1–1 efter den första speldagen sedan båda lagens ettor, Mikael Ymer och Alejandro Tabilo, vunnit respektive singelmatcher. I lördagens viktiga dubbelmatch kopplade hemmanationen greppet genom Markus Eriksson och Robert Lindstedt, som besegrade Marcelo Tomas Barrios Vera och Alejandro Tabilo i raka set (6–4, 6–4). För femte gången i sin Davis Cup-karriär fick Mikael Ymer avgöra en landskamp för Sverige. Men segern satt långt inne. Trots underläge 4–6, 4–5 och matchboll emot sig fick 67-rankade Ymer till slut slå in matchbollen inför 2400 åskådare i hemmapubliken. – Jag lyckades kämpa med det jag hade, trots att jag inte spelade på topp. Jag gav aldrig upp. Vilken stämning, den bästa vi någonsin haft i Davis Cup. Det här är