Första leveransen av ID. Buzz Cargo i Sverige går till Vattenfall

Första kunden att få sin helelektriska ID. Buzz Cargo levererad är svenska energiföretaget Vattenfall. Bilen har passerat via Bilbyggarna i Wallhamn som har anpassat inredning och dekor för Vattenfalls räkning. Nu börjar denna ID. Buzz Cargo sin tjänstgöring på Vattenfalls verksamhet i Nyköping. Under 2023 ska ytterligare 14 ID. Buzz Cargo levereras till Vattenfall i Sverige, fyra i Tyskland samt en transportbil till Nederländerna.
Joakim Höög från Volkswagen Transportbilar överlämnar den första ID. Buzz Cargo till Erik Nolberger på Vattenfall.

”Att vi på Vattenfall får möjlighet att testa ID. Buzz Cargo i vår verksamhet, som ett av de första företagen i Sverige, ska bli intressant. Bilen gör det möjligt för oss att säkert kunna lasta material samt utrustning och samtidigt elektrifiera fler områden av vår verksamhet. Vattenfall jobbar för att möjliggöra ett fossilfritt liv inom en generation så elektrifiering är högst upp på agendan för mig som fordonschef på Vattenfall Services”, säger Erik Nolberger.

Vattenfall har idag cirka 4.600 fordon i sin verksamhet, alla marknader. På personbilssidan har man redan gått över till rena elbilar, men för transportbilarna så har det hittills varit svårt att hitta modeller som täcker de behov och krav man har på platser där det är långt mellan laddinfrastruktur eller där uppdragen kräver hög last- och dragvikt. Erik Nolberger har dock ett tydligt mål att arbeta mot: År 2030 ska alla nya fordon hos Vattenfall, även transportbilarna, vara eldrivna.

Även inom Volkswagen-koncernen har man målbilden klar. 2018 skrev man som första storskaliga bilproducent på Parisavtalet och därmed lovar man att vara ett helt klimatneutralt företag till år 2050. ID. Buzz är ett första tydligt exempel från Volkswagen Transportbilar på denna ambition. Stora investeringar för att minska miljöbelastningen i produktionskedjan och en inredning som delvis tillverkats av återvunna material, kompletterat med klimatkompensation, har gjort att ID. Buzz kunnat certifieras som klimatneutral när den lämnar fabriken.

”ID. Buzz Cargo är den första transportbilen som utvecklats som ren elbil från grunden. Det innebär att man kunnat dra full nytta av de fördelar som en helelektrisk plattform kan ge”, säger Joakim Höög, Key Account Manager på Volkswagen Transportbilar Sverige.

ID. Buzz Cargo bjuder på exceptionellt rymligt lastutrymme, i förhållande till bilens totala längd. En rymlig kupé för upp till tre personer, snäv vändradie och pigg prestanda från elmotorn bak. Men framförallt har ID. Buzz Cargo klassledande räckvidd (415 km, enligt WLTP-körcykeln) med sitt batteri på 77 kWh av användbar energi.

Vattenfall är den första kunden att få en ID. Buzz Cargo levererad.
Under 2023 ska ytterligare 14 ID. Buzz Cargo levereras till Vattenfall i Sverige.
Vattenfalls ID. Buzz Cargo har fått inredning och dekor monterat av Bilbyggarna i Wallhamn.
Vattenfalls laddnätverk InCharge finns tillgängligt för Volkswagens elbilsförare genom We Charge-kortet.
Joakim Höög, Key Account Manager på Volkswagen Transportbilar
Erik Nolberger, Fordonschef på Vattenfall Services

Volkswagen Transportbilar ingår i Volkswagen-koncernen och har sitt huvudsäte i Hannover i Tyskland, där också D. Buzz Cargo tillverkas. Volkswagen Transportbilar är marknadsledare inom lätta transportbilar i Sverige. Men den certifierat klimatneutralt tillverkade ID. Buzz Cargo och en tydlig plan att elektrifiera sitt produktutbud, fortsätter märket sin satsning mot minskade utsläpp och bereder vägen framåt för andra bilberoende företag som vill ställa om mot en mer hållbar verksamhet.

Volkswagen Transportbilar rapporterar fortsatt vinsttrend under 2022 och låter ID. Buzz definiera året.29.3.2023 16:59:50 CEST | Pressmeddelande

För andra året i rad nådde Volkswagen Transportbilar (VWCV, Volkswagen Commercial Vehicles) en vinstökning på över en halv miljard euro under 2022. Trots minskning av antalet levererade enheter nådde företaget en försäljning på 11,5 miljarder euro. Höjdpunkten var lanseringen av elbilarna ID. Buzz och ID. Buzz Cargo som fått fina omdömen i tester och många utmärkelser. GRIP 2023 företagsstrategi: 10-stegs plan sätter mål för 2023.