Första nya Kombohuset invigt – eget byggkoncept för allmännyttan

Det allra första färdigställda Kombohuset i den nya generationen har nu invigts i Habo. Den nya generationens Kombohus kan beskrivas som ett byggsystem, med större möjligheter än tidigare att välja olika färg, form och storlek för att anpassa huset till platsen. Ramavtalet kan ge 25 000 nya bostäder med hög kvalitet och låg klimatpåverkan.

Christian Nilsen (bostadsbolagschef i Habo) klipper invigningsbandet framför nya Kombohuset i Habo, tillsammans med Hans Jarstig (kommunalråd i Habo), assisterad av Åsa Johansson (ordförande i Sveriges Allmännytta) och Pether Fredholm (ordförande för JSB). Foto: Marcus Vilson

Det nya Kombohuset är ett rött punkthus i Habo med 27 lägenheter, gemensamhetslokal i botten och egen elproduktion med hjälp av solceller på taket. Det invigdes med trumpetare och symboliska solrosor.

Jättekul att Habo Bostäder är först ut, ett litet bostadsföretag som vågade ta steget och bygga det allra först huset i vårt senaste ramavtal! Nu ser vi fram emot att snart få inviga fler Kombohus, säger Åsa Johansson, ordförande i Sveriges Allmännytta.

– Fantastiskt roligt att vi nu kan inviga detta fina hus, bara ett år efter första spadtaget, säger Hans Jarstig, socialnämndens ordförande och andra vice ordförande i kommunstyrelsen i Habo.

– Tack vare Kombohusen har vi kunnat bygga snabbt, ekonomiskt, miljömässigt och snyggt. Som litet bostadsbolag behöver man stora, starka och bra kompisar, så vi är mycket glada över att vi har fått ha Sveriges Allmännytta med oss i den här byggresan, säger Ulrika Rosander, vd på Habo Bostäder.

– Det är alltid roligt att inviga hus till hyresgäster som väntar på ett nytt hem, säger Pether Fredholm, ordförande i JSB, som levererar det nya huset i Habo.

– Nu har vi ju en speciell omvärldssituation, med krig och stigande energipriser och inflation, men med det här samarbetet och sättet att bygga kan vi fortfarande hålla lägre kostnader. Det är ännu viktigare idag, fortsätter han.

Sofia Heintz, nyproduktionsexpert på Sveriges Allmännytta, lyfter fram betydelsen av det goda samarbetet mellan bostadsbolag, kommun, byggföretag och Sveriges Allmännytta i byggprocessen i Habo.

– Tack vare detta står det nu ett oerhört snyggt Kombohus i Habo, med fantastisk fin kvalitet och oerhört bra energiprestanda, säger hon.

Om Allmännyttans Kombohus

Kombohus har funnits i elva år och har kunnat pressa byggpriserna med omkring 20 procent. Hittills har uppemot 10 000 bostäder byggts i olika slags Kombohus i fem olika ramavtal. Priset pressas genom en stor gemensam upphandling för allmännyttan i hela Sverige och genom att utnyttja fördelarna med standardiserat byggande.

Genom det senaste ramavtalet kan upp till 25 000 nya bostäder byggas i en ny generation Kombohus: punkthus och lamellhus från tre olika leverantörer. Husen kan sättas ihop som ett legosystem med stor variation i höjd, bredd, färg och form, håller hög kvalitet och har låg klimatpåverkan.

Frågor om Allmännyttans Kombohus besvaras av Sofia Heintz, sofia.heintz@sverigesallmannytta.se tel 08 - 406 55 21

Kontaktperson på Habo Bostäder:
Christian Nilsen, bostadsbolagschef, christian.nilsen@habobostad.se tel 036 - 860 24 70

Kontaktpersoner på JSB Construction AB:
Johan Persson, affärsområdeschef bostad, johan.persson@jsb.se tel 0739 - 10 85 99
Sandra Löv, marknadskommunikatör, sandra.lov@jsb.se tel 0739 - 10 50 51

Foto: Marcus Vilson
Foto: Marcus Vilson

Sveriges Allmännytta är bransch- och intresseorganisation för över 300 allmännyttiga kommunala och privata bostadsföretag över hela Sverige

Osund konkurrens - ett samhällsproblem30.12.2022 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Den osunda konkurrensen på arbetsplatser har blivit ett stort samhällsproblem, i synnerhet inom fastighetsbranschen. Det handlar om allt från obetalda skatter, arbetsgivaravgifter och sociala avgifter till illegal arbetskraft. Sveriges Allmännyttas medlemmar gör allt de kan för att komma tillrätta med denna brottslighet men är i behov av att utöka sin kunskap, kompetens samt utveckla sina arbetssätt för att motverka arbetslivskriminalitet.

Fastighetsägarna, Hyresgästföreningen och Sveriges Allmännytta tillsätter gemensam arbetsgrupp21.12.2022 08:00:00 CET | Pressmeddelande

I våras träffade Fastighetsägarna, Hyresgästföreningen och Sveriges Allmännytta en överenskommelse om vilka faktorer som ska ligga till grund för hyresutvecklingen i de årliga förhandlingarna, den så kallade trepartsöverenskommelsen. Arbetet följs nu upp med en gemensam arbetsgrupp med representanter från varje organisation som har i uppdrag att svara på frågor som kan uppstå i de lokala förhandlingarna. Gruppen ska även följa hur överenskommelsen används av hyresmarknadens lokala parter samt utvärdera och vidareutveckla arbetssätten.

Onormala prishöjningar i nära hälften av byggprojekten16.12.2022 07:00:00 CET | Pressmeddelande

En stor del av de allmännyttiga bostadsföretagen har redan nu ändrat sina byggplaner och kommer att bygga färre bostäder nästa år. Det visar en ny enkät som Sveriges Allmännytta gjort bland sina medlemmar. Av de 160 företag som svarat uppger 44 procent att de ändrat antalet planerade byggstarter 2023 till följd av ökade byggkostnader. Många byggprojekt drabbas nu av extraordinära kostnader.