Första skisserna på nya SKODA KODIAQ

SKODA KODIAQ är nästa stora bilnyhet från tjeckiska biltillverkaren SKODA. En SUV på 4,7 meter med plats för sju personer. Första officiella bilderna på bilen släpps 1 september. Här är de första skisserna. - Vi har letat efter skönhet i det enkla utan att kompromissa med funktionalitet och ergonomi, säger chefsdesigner Jozef Kaban.

SKODA går nu in i det snabbt växande SUV-segmentet med en bil som blir större än nuvarande Yeti. Modellnamnet KODIAQ är inspirerat av världens största björn Kodiak som lever på Alaskas sydkust. Bilen kommer att bli stor och rymlig och bygger designmässigt på konceptbilen VisionS som visades på bilsalongen i Genéve.

SKODA KODIAQ visas för första gången som produktionsklar för världspressen 1 september i Berlin, därefter för allmänheten i samband med bilsalongen i Paris i början av oktober. Svensk lansering sker i början av 2017.

Redan nu visar dock SKODA två skissbilder på hur designen av bilen kommer att se ut. En kombination av kraftfull design och generöst utrymme. Bilen får skarpa och precisa linjer, en robust och muskulös kaross med lång hjulbas, markerade hjulhus och kort överhäng bak och fram. En bil som passar all typ av terräng och erbjuder bästa möjliga flexibilitet och funktionalitet. Egenskaper som lyfts fram i designen såväl exteriört som interiört.

Så här säger chefsdesigner Jozef Kaban själv om tankarna bakom designen och de första skissbilerna.
- SKODA KODIAQ är en extremt mångsidig bil. Den är exceptionellt rymlig men med kompakta exteriöra dimensioner. Den erbjuder det bästa övergripande paketet i klassen med en robust framtoning där vi jobbat hårt på att harmonisera form och funktionalitet i en perfekt balans. Vi är väldigt nöjda med hur vi får rationalitet och estetik att jobba tillsammans på ett vackert sätt.

Vad betyder designen av nya SKODA KODIAQ för varumärket?
- SKODA KODIAQ är en pionjär för märket i två avseenden. Vi går in i ett nytt segment med vår första stora SUV över Yeti. Samtidigt blir KODIAQ modellen med SKODAs nya designspråk för framtida SUV:ar. Den är kraftfull och emotionell men samtidigt väldigt tidlös.

Hur kombinerar man design och funktionalitet?
- Vi strävar efter att kombinera högsta möjliga nivå av estetik med maximal funktionalitet på ett sådant sätt att de inte längre uttrycks som två åtskilda kriterier. Vi söker efter skönhet i enkelheten utan att kompromissa med funktionalitet och ergonomi. En bra design gör funktionalitet attraktiv och det är balansen mellan funktionalitet och estetik som gör vår SKODA KODIAQ speciell.

Vilken roll spelar tjeckisk glaskonst i detta?
- Varje detalj i våra modeller bör en historia. Vi inspirerades av den traditionella tjeckiska kristallkonsten för de kristalliknande elementen hos SKODA KODIAQ. Linjerna är klara, precisa och skarpt ritade. Samspelet mellan ljus och skugga på de starkt konturerade ytorna är distinkt och kristallstrukturen går igen i fram- och baklyktor liksom i många andra designelement på bilen.

Vad skulle du säga är den mest intressanta designegenskapen med interiören i nya SKODA KODIAQ?
- Vi bär med oss den exteriöra bredden och dess tydliga linjer in också interiört. Betoningen här ligger på harmoni mellan form och funktionalitet, på lugn och tydlighet. För mig måste en bil fungera perfekt och även utstråla vacker estetik. En interiör design ska ge en känsla av tillit och välbefinnande. Utifrån denna filosofi har vi skapat en interiör atmosfär som är elegant, komfortabel och funktionell.

För ytterligare information kontakta Mikael Sandberg pressansvarig Skoda Sverige, 08-120 811 12, 073-26 26 043,mikael.sandberg@skoda.se

SKODA sålde över 1 miljon bilar till sina kunder under 2015. Företaget tillverkar för närvarande sina bilar i Tjeckien, Ukraina, Kazakstan, Ryssland, Bosnien-Hercegovina, Indien och Kina. Totalt har Skoda Auto över 25 800 anställda och finns representerade på över 100 marknader.

Chefsdesigner Jozef Kaban.
Ladda ned bild
Nya SKODA KODIAQ som har världspremiär i september imponerar med kraftfull design och generösa utrymmen.
Ladda ned bild

ŠKODA grundades redan 1895 när bokhandlaren Vaclav Klement och mekanikern Vaclav Laurin från staden Mladá Boleslav, sju mil norr om Prag i Tjeckien, började att tillverka cyklar. Än i dag ligger huvudkontoret i Mladá Boleslav där man både utvecklar och tillverkar dagens modeller. 2017 var tredje året i rad som SKODA sålde fler än en miljon bilar under ett år. Företaget har över 30 000 medarbetare globalt och finns representera på fler än 100 marknader. www.skoda.se

Rekordmånga leveranser samt högre försäljningsintäkter och rörelseresultat för ŠKODA första halvåret 20173.1.2018 13:52Pressmeddelande

ŠKODA firar sitt mest framgångsrika motorsport-år någonsin – fortsätter med Tidemand/Andersson13.12.2017 08:00Pressmeddelande

Fem stjärnor för nya ŠKODA KAROQ i krocktest8.11.2017 12:41Pressmeddelande

- ŠKODA KAROQ levererar enastående aktiv och passiv säkerhet - Imponerande betyg för vuxenskydd: 93 av 100 poäng - Nya KAROQ är företagets andra modell som belönas med fem stjärnor under 2017 - Samtliga sju ŠKODA-modeller har femstjärnigt krockskydd Fem stjärnor av fem möjliga – nya ŠKODA KAROQ imponerar i krocktesterna hos det oberoende testinstitutet Euro NCAP. Det innebär inte bara att KAROQ är en av de säkraste kompaktsuvarna som rullar på vägarna – det betyder också att hela ŠKODAs modellutbud har fem av fem stjärnor i krocktester.