Första sommaren med Östersund Solpark

Hushållsel till 500 villor – så mycket producerade Östersund Solpark den första sommaren. Toppnoteringen för en enskild dag bokfördes 21 maj då solens strålar omvandlades till hela 22,8 MWh. Bara den dagens produktion skulle räcka till att köra 220 elbilar från Östersund till Stockholm.
Östersund solpark

En av de som följt produktionen är andelsägaren Daniel Fahlander.

– Det har varit väldigt spännande att följa parkens utveckling. Dels under uppbyggnaden men framförallt sedan drifttagningen. Vi har följt parkens produktion på webbsidan där man kan se produktionen i realtid och bakåt i tiden och man blir verkligen engagerad i sin egen produktion och konsumtion på ett annat sätt tack vare detta, säger Daniel Fahlander som är en av Jämtkrafts kunder som producerar solel i Östersund Solpark.

De soliga dagarna är förhoppningsvis långt ifrån över och Östersund Solpark kommer fortsätta producera solel under såväl höst som vinter men faktum kvarstår – dagarna blir allt kortare, Jämtkraft passar därför på att summera den första sommaren med solparken.

2 400 MWh - 500 villor

Östersund Solpark har varit i drift sedan årsskiftet och har till dags dato producerat 2 400 MWh vilket motsvarar ungefär en årsförbrukning av hushållsel för 500 villor. Den mest produktiva månaden hittills var föga förvånande juni som väl alla jämtar minns som ett evigt solsken. Den månaden resulterade i drygt 540 MWh. Medan juli, som kanske inte går till historien som den mest badvänliga månaden i Jämtlands historia, trots allt bidrog med lite mer än 389 MWh. I maj och augusti verkar solen ha skinit i princip lika mycket – båda dessa månader producerades 411 MWh. Och som redan nämnts var toppnoteringen för en enskild dag den 21 maj, då producerades 22,8 MWh. Produktion som skulle räcka för att köra 220 elbilar från Östersund till Stockholm.

Klimatmässigt driv

För solparksdelägaren Daniel Fahlander och hans familj var det främst en strävan efter klimatmässig hållbarhet och känslan av att producera sin egen el som gjorde att de blev andelsägare i parken. De ekonomiska incitamenten spelade också in men de var sekundära.

– Vi hade funderat lite på en egen solcellsanläggning under en tid så när detta dök upp kändes det helrätt. Det blev ett väldigt smidigt och enkelt alternativ till att installera solceller på vårt eget hus. Inte minst det faktum att vi med denna lösning kan flytta med vår solel även om vi byter bostad, säger Daniel.

Han ser investeringen i solparken som långsiktig och menar att det är alldeles för tidigt att utvärdera ekonomin efter bara en sommar.

– Ur ett privatekonomiskt perspektiv hade det såklart varit trevligt om elpriset på börsen, som ju är det som styr hur ekonomiskt fördelaktig investering blir, hade varit högre under sommaren. Men detta ska ju ses som en långsiktig investering så det vore dumt att utvärdera ekonomin efter en sommar och de elpriser som var just då, fortsätter Daniel.

Rätt väg

Daniel menaratt tjänster och satsningar av den här typen känns helt rätt om vi ska utvecklas mot ett mer hållbart samhälle där man måste se nya vägar och tänka i lite nya banor kring hur vi producerar och förbrukar energi.

– Jag tror det finns ett ökat intresse för dessa frågor och många som själva vill vara en del i den omställningen. Solparken är ett ypperligt exempel på hur detta kan göras konkret och jag tror att man ska använda den språngbrädan och spinna vidare på intresset för att fortsätta titta på lösningar som gör det lättare för engagerade konsumenter att utforska morgondagens sätt att producera och konsumera el, avslutar Daniel.

Mycket nöjda

Jämtkraft är nöjda med Östersund Solparks första halvår.

– Driften har fungerat problemfritt och solparken har producerat marginellt under prognosen vi tog fram i projektet. Vi är väldigt nöjda, säger Caroline Hildahl, projektledare för solparken på Jämtkraft.

Precis som Jämtkraft hade hoppats på har de också sett ett ökat intresse för solenergi och lite mer otraditionella sätt att producera el, även bland målgrupper som tidigare inte varit de mest engagerade.

– Jag tror vi gjort det lite mer publikt och kundvänligt. Vi hoppas nu kunna utveckla detta och andra innovativa lösningar för produktion och konsumtion för att komma ännu närmare ett hållbart samhälle, säger Caroline Hildahl.

Östersund solpark