Första spadtaget för Riddaren är taget

Den 2 februari var det äntligen dags. Stora och små grävde tillsammans när första spadtaget togs för Riddaren, ett nytt bostadshus med 132 lägenheter och förskola som Järfällahus ska bygga i centrala Jakobsberg.

I den treskaftade spaden höll Pether Fredholm som är VD för byggentreprenören JSB (John Svensson Byggnadsfirma AB), Järfällahus styrelseordförande Mikael Jämtsved (MP) och Järfällahus tf VD Håkan Berg.
- Den här spaden blir speciell, säger Mikael Jämtsved. Vi kommer att använda den för alla första spadtag framöver och märka den med vilka byggen det handlar om. Det blir en påminnelse om hur viktigt det är att ha en hållbar verksamhet och återanvända saker när det går.

De duktiga barnen som hjälpte till med grävandet är fem- och sexåringar från LasseMaja förskola. De fick symbolisera att Riddaren blir ett hus där barn kommer att både bo och gå i förskola. Efter allt grävande blev det bulle och dricka för stora och små. Hjälmarna och spadarna fick barnen ta med sig till förskolan efteråt.

Håkan Berg, tillförordnad VD på Järfällahus AB
Håkan Berg, tillförordnad VD på Järfällahus AB

Järfällahus är Järfällas kommunägda bostadsföretag. Vi har cirka 5600 lägenheter, över 4000 fordonsplatser och ungefär 400 lokaler i hela Järfälla.

​Rekordmånga får sommarjobb hos Järfällahus8.6.2017 14:02Nyheter

I år är det hela 70 ungdomar mellan 15 och 18 år som har fått sommarjobb hos Järfällahus AB. Redan förra året tog Järfälla kommuns eget bostadsbolag emot ett tjugotal ungdomar, men i år är de alltså mer än tre gånger så många. Och den här gången sker det i samarbete med Hyresgästföreningen. - Det här är vårt sätt att ta ett kommunalt samhällsansvar, säger Ali, social hållbarhetsstrateg på Järfällahus. Sommarjobbarna är framtidens medborgare, och vi är glada att de vill ta sina första steg på arbetsmarknaden hos oss. Ett femtiotal av ungdomarna kommer att arbeta i bostadsområdena med att städa, sätta upp skyltar, dela ut information till hyresgästerna m m. Resterande 20 kommer att hjälpa till med de sommaraktiviteter som SWAT arrangerar. SWAT är den ungdomsverksamhet som Järfällahus och Hyresgästföreningen i Järfälla driver tillsammans. Det handlar bland annat om att arrangera turneringar i bubbelfotboll i områdena, anordna LAN och paintball med flera aktiviteter. Så här säger Mikael Jä

​Järfällafestivalen – folkfest med Anders Lundin, Bella & Filippa och Ramy Essam23.5.2017 10:00Pressmeddelande

Lördagen den 9 september är det dags för Järfällafestivalen – en stor folkfest i Jakobsbergs centrum. I år har vi satsat extra på scenprogrammet och engagerat flera intressanta och sinsemellan mycket olika artister. Anders Lundin är konferencier och leder allsång. Ramy Essam, ”Mellanösterns Bob Dylan”, kommer och signerar sin nya skiva. Mello-artisterna Bella och Filippa uppträder. Dessutom blir det jazz för barn och mingel-opera på gator och torg i Jakobsbergs centrum. Arrangörer är Järfälla kommun, Järfällahus och Citycon.