Första spadtaget för Riddaren

Fredagen den 2 februari kl 13.00 tas första spadtaget för Riddaren, 132 nya lägenheter i centrala Jakobsberg.

Det är Järfällahus AB som bygger huset Riddaren. Totalentreprenör är JSB, John Svensson Byggnadsfirma AB.

Det första spadtaget kommer att tas av Järfällahus styrelseordförande Mikael Jämtsved (MP), Järfällahus tillförordnade VD Håkan Berg och JSBs VD Pether Fredholm. Men de behöver inte gräva ensamma. Till deras hjälp kommer ett tiotal femåringar från LasseMaja förskola, som hjälper oss inviga bygget. Det passar bra eftersom huset kommer att inrymma en förskola.

Del av större uppdrag
Järfällahus har fått i uppdrag av ägaren, Järfälla kommun, att komma upp i en byggtakt om 300 nya lägenheter per år. Det här är första huset som uppförs inom ramen för det uppdraget.

Mikael Jämtsved säger:

- Det är otroligt roligt att nu få komma igång med detta projekt. Jag tror det är många Järfällabor som har väntat på att Järfällahus ska börja bygga igen och nu tar vi ett första steg mot detta.

Klart 2020
Riddaren byggs nära Riddarparken vid Jakobsbergs centrum. Huset blir 4–8 våningar högt. Av de 132 lägenheterna är 82 enrummare, 33 tvårummare och 17 trerummare. Den sammanlagda boytan är 5 401 kvm. I markplan byggs två lokaler och en förskola med fyra avdelningar. I källaren blir det garage med fordonsplatser som de boende kan hyra.

Sommaren 2020 ska de första hyresgästerna kunna flytta in i huset. I oktober 2020 beräknas hela byggnaden vara färdigställd.

Media är varmt välkomna att vara med under spadtaget!

Dag och tid: Fredag 2 februari kl 13.00.

Plats: Fotbollsplanen mellan Drabantvägen och Magnusvägen i Jakobsberg.

Vid frågor kontakta projektchef Emma Eklund, 08-580 836 16, emma.eklund@jarfallahus.se.

Mikael Jämtsved (MP), styrelseordförande för Järfällahus AB
Håkan Berg, tillförordnad VD på Järfällahus AB