Första spadtaget för Riddaren

Fredagen den 2 februari kl 13.00 tas första spadtaget för Riddaren, 132 nya lägenheter i centrala Jakobsberg.

Det är Järfällahus AB som bygger huset Riddaren. Totalentreprenör är JSB, John Svensson Byggnadsfirma AB.

Det första spadtaget kommer att tas av Järfällahus styrelseordförande Mikael Jämtsved (MP), Järfällahus tillförordnade VD Håkan Berg och JSBs VD Pether Fredholm. Men de behöver inte gräva ensamma. Till deras hjälp kommer ett tiotal femåringar från LasseMaja förskola, som hjälper oss inviga bygget. Det passar bra eftersom huset kommer att inrymma en förskola.

Del av större uppdrag
Järfällahus har fått i uppdrag av ägaren, Järfälla kommun, att komma upp i en byggtakt om 300 nya lägenheter per år. Det här är första huset som uppförs inom ramen för det uppdraget.

Mikael Jämtsved säger:

- Det är otroligt roligt att nu få komma igång med detta projekt. Jag tror det är många Järfällabor som har väntat på att Järfällahus ska börja bygga igen och nu tar vi ett första steg mot detta.

Klart 2020
Riddaren byggs nära Riddarparken vid Jakobsbergs centrum. Huset blir 4–8 våningar högt. Av de 132 lägenheterna är 82 enrummare, 33 tvårummare och 17 trerummare. Den sammanlagda boytan är 5 401 kvm. I markplan byggs två lokaler och en förskola med fyra avdelningar. I källaren blir det garage med fordonsplatser som de boende kan hyra.

Sommaren 2020 ska de första hyresgästerna kunna flytta in i huset. I oktober 2020 beräknas hela byggnaden vara färdigställd.

Media är varmt välkomna att vara med under spadtaget!

Dag och tid: Fredag 2 februari kl 13.00.

Plats: Fotbollsplanen mellan Drabantvägen och Magnusvägen i Jakobsberg.

Vid frågor kontakta projektchef Emma Eklund, 08-580 836 16, emma.eklund@jarfallahus.se.

Mikael Jämtsved (MP), styrelseordförande för Järfällahus AB
Håkan Berg, tillförordnad VD på Järfällahus AB
Håkan Berg, tillförordnad VD på Järfällahus AB

Järfällahus är Järfällas kommunägda bostadsföretag. Vi har cirka 5600 lägenheter, över 4000 fordonsplatser och ungefär 400 lokaler i hela Järfälla.

​Rekordmånga får sommarjobb hos Järfällahus8.6.2017 14:02Nyheter

I år är det hela 70 ungdomar mellan 15 och 18 år som har fått sommarjobb hos Järfällahus AB. Redan förra året tog Järfälla kommuns eget bostadsbolag emot ett tjugotal ungdomar, men i år är de alltså mer än tre gånger så många. Och den här gången sker det i samarbete med Hyresgästföreningen. - Det här är vårt sätt att ta ett kommunalt samhällsansvar, säger Ali, social hållbarhetsstrateg på Järfällahus. Sommarjobbarna är framtidens medborgare, och vi är glada att de vill ta sina första steg på arbetsmarknaden hos oss. Ett femtiotal av ungdomarna kommer att arbeta i bostadsområdena med att städa, sätta upp skyltar, dela ut information till hyresgästerna m m. Resterande 20 kommer att hjälpa till med de sommaraktiviteter som SWAT arrangerar. SWAT är den ungdomsverksamhet som Järfällahus och Hyresgästföreningen i Järfälla driver tillsammans. Det handlar bland annat om att arrangera turneringar i bubbelfotboll i områdena, anordna LAN och paintball med flera aktiviteter. Så här säger Mikael Jä

​Järfällafestivalen – folkfest med Anders Lundin, Bella & Filippa och Ramy Essam23.5.2017 10:00Pressmeddelande

Lördagen den 9 september är det dags för Järfällafestivalen – en stor folkfest i Jakobsbergs centrum. I år har vi satsat extra på scenprogrammet och engagerat flera intressanta och sinsemellan mycket olika artister. Anders Lundin är konferencier och leder allsång. Ramy Essam, ”Mellanösterns Bob Dylan”, kommer och signerar sin nya skiva. Mello-artisterna Bella och Filippa uppträder. Dessutom blir det jazz för barn och mingel-opera på gator och torg i Jakobsbergs centrum. Arrangörer är Järfälla kommun, Järfällahus och Citycon.