Första spadtaget för Uppsala Business Parks nya innovativa labbmiljöer – Research Hub

Nu inleds första etappen i utvecklingen av Uppsala Business Park till en levande stadsdel för innovation och tillväxt. 18 juni togs det första spadtaget för Research Hub, ett nytt avancerat labbhus, som är designat av C.F. Møller Architects för Klövern.

Visionsbild Research Hub, Uppsala Business Park
Illustration: CF Møller Architects
Info bild: Visionsbild, avvikelser
i verkligheten kan förekomma
Visionsbild Research Hub, Uppsala Business Park Illustration: CF Møller Architects Info bild: Visionsbild, avvikelser i verkligheten kan förekomma

Research Hub är ett koncept för labblokaler som vänder sig till små och medelstora forskningsbolag. Konceptet har stor flexibilitet, både avseende storlek och funktion och kan snabbt anpassas för specifika behov. Målet är flexibla lösningar där bolagen kan växa med Research Hub och fokusera på sin kärnverksamhet. Det ska vara lätt att byta till såväl större som mindre lokal men även till lokaler med annan funktion allteftersom behoven förändras.

- Vi är glada att få vara en del av denna dag och ser fram emot det fortsatta samarbetet med Klöven för att förverkliga ett flexibelt laboratorium, som kan utgöra en grund för kommande labbhus i parken, säger Vendela Martinac, associerad partner vid C.F. Møller Architects.

Uppsala Business Park kommer att erbjuda allt från enskilda rum till stora lokaler med kontor och labb på 3500 kvadratmeter. Totalt skapas 350 000 nya kvadratmeter i området. Förutom en unik labbmiljö får man även tillgång till det tjänsteutbud som finns inom Uppsala Business Park som exempelvis reception, konferensanläggning, restauranger samt UBP Community (Uppsala Business Park Community). – Uppsala Business Park tar med dagens spadtag sitt första steg från en framgångsrik företagspark till en levande och tillgänglig stadsdel för innovation och tillväxt.

”Uppsala Business Park tar med dagens spadtag sitt första steg från en framgångsrik företagspark till en levande och tillgänglig stadsdel för innovation och tillväxt. Vi på Klövern är glada och förväntansfulla över att få bidra till utvecklingen av ett av Europas viktigaste life science-nav, säger Peeter Kinnunen, tf. VD, Klövern.

Uppsala Business Park
Uppsala Business Park i Fyrislund är ett storskaligt stadsutvecklingsprojekt för innovation och tillväxt med målet att attrahera bolag och talanger inom regionen såväl som nationellt och internationellt. Den nya stadsdelen täcker ett område med en kilometers diameter och ska innehålla kontor, labbmiljöer, produktionslokaler, olika typer av service, handel, restauranger, utbildningslokaler, hotell samt en stor träningsanläggning. Fullt utbyggd kommer den nya stadsdelen att skapa förutsättningar för 15 000 arbetsplatser, 1 500 studenter och 3 miljoner årliga besökare. Totalt skapas 350 000 nya kvadratmeter i området.

C.F. Møller Architects är ett av världens ledande arkitektkontor inom vård- och laboratoriehus och har fått flera utmärkelser för detta arbete. Företaget är bl.a. kända för Biomedicum i Stockholm, Maersk Tower i Köpenhamn, Darwin Centre i London och arbetar för närvarande med ett antal vårdprojekt i bl.a. Sverige, Tyskland, Danmark och Finland.

Om Klövern
Klövern är ett fastighetsbolag som med närhet och engagemang erbjuder attraktiva lokaler i tillväxtregioner. Klövern är noterat på Nasdaq Stockholm.

Visionsbild Research Hub, Uppsala Business Park
Illustration: CF Møller Architects
Info bild: Visionsbild, avvikelser
i verkligheten kan förekomma
Vendela Martinac, C.F. Møller Architects. Foto: C.F. Møller Architects / Mårten Lindquist
Projektutveckling Klövern.
Vendela Martinac, associerad partner, C.F. Møller Architects och Per Nilsson, Regionchef Projektutveckling Klövern.
eeter Kinnunen,
tf. VD Klövern. Foto: Klövern
eeter Kinnunen, tf. VD Klövern. Foto: Klövern
Vendela Martinac, associerad partner, C.F. Møller Architects. Foto: C.F. Møller Architects / Mårten Lindquist