Första spadtaget togs för Mios nya hus i Tornby

Idag, tisdagen den 19 februari, tog Mio och Tekniska verken i Linköping det första spadtaget för Mios nya hus på Tornby. Tekniska verken i Linköping kommer att leverera fjärrvärme och fjärrkyla till det nya huset.

Familjeföretaget Ols Möbler som driver Mio-butiken i Linköping, och även fem andra Mio-butiker i Östergötland, kommer att flytta från Industrigatan till ett helt nybyggt varuhus i Tornby mitt emot byggvaruhuset Bauhaus på Östra Svedengatan.

Idag togs det första spadtaget till det 6 500 kvadratmeter stora möbelhuset, som  planeras vara klart i början på 2020 och då bli en av Mios tio största butiker i landet.

- För oss är miljö viktigt, och miljöfokuset är en av anledningarna till att vi bestämde oss för fjärrvärme och fjärrkyla från Tekniska verken, säger Anders och Jonas Ohlsson, ägare av Ols Möbler.

- Vi är mycket glada över att Mio valt fjärrvärme som uppvärmningsalternativ. Det är en del av lösningen för det resurseffektiva samhället och bidrar till minskade koldioxidutsläpp och en bättre miljö med renare stadsluft. Den största delen av fjärrvärmen kommer från sådant som annars skulle ha gått till spillo – exempelvis avfall, spillvärme och rester från skogsindustrin. Fjärrvärme innebär att vi tillsammans skapar värme genom energiåtervinning, istället för att var och en har sin egen värmekälla, säger Michael Fahlström, affärsområdeschef för bränslebaserad energi på Tekniska verken.

För mer information, kontakta gärna:
Michael Fahlström, affärsområdeschef bränslebaserad energi, Tekniska verken i Linköping AB,
Michael.Fahlstrom@tekniskaverken.se

Anders Ohlsson, ägare Ols Möbler AB, 070-517 16 15
anders.ohlsson@mio.se

Cecilia Löfnertz, kommunikatör Mio AB, 0504-41286
cecilia.lofnertz@mio.se

Tekniska verken är en del av 240 000 privat- och företagskunders vardag och vi levererar tjänster som gör livet enklare. Vi erbjuder elnät, belysning, vatten, fjärrvärme, fjärrkyla, hantering av avfall, bredband, biogas, effektiva energilösningar och elhandel. Vår vision är att bygga världens mest resurseffektiva region och tillsammans med våra kunder är vi på rätt väg. Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Nu har Tekniska verken i Linköping eldat den sista kolbiten15.3.2019 14:27:04 CETPressmeddelande

I onsdags (13 februari) eldades det allra sista kolet i kraftvärmeverket vid Resecentrum i Linköping. Tekniska verkens styrelse tog i november 2017 beslutet att fasa ut kol och fossil olja i kraftvärmeproduktionen till eldningssäsongen 2021. Nu har kolpannan slocknat för gott och kommer under sommaren att konverteras för att kunna elda återvunna och/eller förnyelsebara biobränslen istället.