Första uttagningen till landslagen i judo

Nu är den första uttagningen till Svensk Judos landslagsgrupper i den nya landslagsorganisationen klar. Coronapandemin i början på 2022 stoppade en stor del av landslagsverksamheten vilket gjorde att den första uttagningen blev uppskjuten, men nu kan den alltså äntligen presenteras. I den här uttagningen ligger fokus på Svensk Judos tre landslag, samt en första uttagning av utvecklingsgrupp U18. Resterande utvecklingsgrupper presenteras senare i vår.
Ida Eriksson (i blått) tar en plats i landslaget efter stabila insatser under hösten 2021 och våren 2022. Foto: Emanuele Di Feliciantonio.

- Det är glädjande att se att det i U18 och U21 har gjorts flera fina insatser och resultat, vilket är lovande för framtiden. I senior tar Ida Eriksson en plats landslagstruppen efter att ha visat flera stabila insatser under hösten 2021 och våren 2022, säger Robert Eriksson, High Performance Director.

Uttagna

Landslag (senior)

Anna Bernholm , -70 kg, Frövi JK
Ida Eriksson, -70 kg, Frövi JK
Tommy Macias, -81 kg, Saltsjö JK

Landslag parajudo (senior)

Nicolina Pernheim, -70 kg, J1, Göteborgs JK
Oscar Widegren, -90 kg, J1, Ekerö JK

Landslag U21

Tova Granberg, -57 kg, JK Aktiv (Kungsbacka)
Olof Hermodsson, -66 kg, Staffanstorps JK
Pelle Mattsson, -81 kg, Stockholms JK
Kalle Bååthe, -90 kg, IK Södra Judo (Stockholm)
Lukas Roswall, -100 kg, Lidköpings BK

Utvecklingsgrupp U18

Tara Babulfath, Stockholms JK
Ingrid Nilsson, Frövi JK
Alexander Mårlöv, Stockholms JK
Alfred Velut, LUGI JK (Lund)

Nästa uttagning

Uttagning till de tre utvecklingsgrupperna, senior, U21 och U18, kommer att presenteras längre fram i vår.

- Inom kort så kommer vi att göra nästa uttagning och då med fokus på aktiva i de olika utvecklingsgrupperna för U18, U21 och senior. I det hela sammantaget så börjar vi återgå en mer normal verksamhet där vi har börjat bygga upp grupper och individer med siktet inställt mot Paris 2024 men framför allt mot Los Angeles 2028, säger Robert Eriksson.

Den nya landslagsorganisationen

Efter OS och Paralympics i Tokyo har Svenska Judoförbundet gjort en omorganisation kring landslagen. Syftet är att skapa en hållbar organisation som kan bidra till att höja den nationella nivån för på sikt nå större internationell framgång med målet att ta Sveriges första globala mästerskapsguld.

De största skillnaderna i den nya organisationen är att ett U-21-landslag har tillkommit och att parajudon har lyfts in i organisationen på ett tydligare sätt. Över tid är tanken att även utveckla en bredare organisation för parajudon.

På tränarsidan har en High Performance Director tillsatts som har det övergripande ansvaret för landslagsorganisationen. Tre förbundskaptener har huvudansvaret för träningen och coachningen och de assisteras av ytterligare fyra förbundstränare.

Landslagsorganisationen:
Landslag (senior)
Paralandslag
U21-landslag

Utvecklingsgrupp senior
Utvecklingsgrupp U21
Utvecklingsgrupp U18

Eventuellt tillkommer även en utvecklingsgrupp för parajudo.

Tränarstaben:
Robert Eriksson, High Performance Director