Första Volkswagen ID.3 nu på väg till svenska kunder

Nu börjar de första beställda exemplaren av Volkswagens nya elbil ID.3 rulla ut i svenska hamnar. I såväl Halmstad som Södertälje har under de senaste dagarna cirka 500 bilar lastats av båtarna som kommit från Tyskland.
På måndagen ankom 300 ID.3 till hamnen i Södertälje.

Det är många svenska kunder som just nu ser fram emot att få sitt eget exemplar av Volkswagens elbil ID.3. Och nu är väntans tider över eftersom de första bilarna börjat rulla av båtarna i svenska hamnar. I slutet av förra veckan kom den första leveransen med nästan 200 bilar till Halmstad och i går var det dags för 300 ID.3 att ankomma till hamnen i Södertälje. Se film från Södertälje

De första exemplaren av lanseringsmodellen ID.3 1st börjar levereras till kunder under nästa vecka. Själva premiären hos de svenska återförsäljarna sker i mitten av september och bilen kommer då att finnas tillgänglig för provkörning.
– Att snart få se ID.3 rulla ute på svenska vägar känns fantastiskt, det här är starten på en ny era för Volkswagen! Våra återförsäljare står redo att leverera de första kundbeställda bilarna och känslan är mycket bra, vi ser fram emot att ID.3 blir ett viktigt bidrag till en elektrifiering av den svenska fordonsflottan, säger Sten Forsberg, chef för Volkswagen Sverige.

ID.3 finns i tre olika batteristorlekar med räckvidd på 33, 42 och 54 mil. I nuläget finns sju förspecificerade versioner, baserade på de två sistnämnda batterierna, möjliga att beställa. Instegsversionen kommer att lanseras vid ett senare tillfälle.

I och med ID.3 inleds startskottet på en mycket omfattande elbilssatsning där Volkswagens målsättning på sikt är att erbjuda ett helt elektrifierat modellprogram.

För att se videon från www.youtube.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.Volkswagens nya elbil ID.3 ankommer till SverigeFler videor

På måndagen ankom 300 ID.3 till hamnen i Södertälje.
De första exemplaren av lanseringsmodellen ID.3 1st levereras till kunder under nästa vecka.
I och med ID.3 inleds startskottet på en mycket omfattande elbilssatsning.

År 2019 levererade Volkswagen 6,28 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 49 000 nya personbilar från Volkswagen vilket gav en marknadsandel på 13,7 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, T-Cross, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.