Första WTCR-segern för Kristoffersson
− Riktigt roligt, och särskilt att det hände på den här banan. Jag var snabbast på träningen och hade snabbaste racevarv under helgen. Att kunna göra det med så lite erfarenhet av Nordschleife är jag stolt över, säger Kristoffersson, som hade en behaglig och fin resa genom det tredje och sista varvet.
Lika lätt var det inte inledningsvis. Antti Buri fick en bra start från spår två och pressade Kristoffersson hårt.
− Supertufft. Det var lågt grepp där jag stod, så han kom upp jämsides. Båda två gjorde allt vi kunde, men det var ändå en fair fight, tycker Kristoffersson.
Även Frederic Vervisch utmanade innan Johan kunde skaka av sig bevakningen.
− I kurva sex kom han upp på utsidan, men jag hamnade hela tiden på rätt sida och lyckades komma loss.
Med lite försprång ut på Nordschleife byggde värmlänningen snabbt på sin ledning och gav inte motståndarna en chans att komma in i luftsuget.
− Det var bara att fälla ner huvudet och köra. Jag körde precis allt jag kunde för att göra ett bra förstavarv. Med tanke på den långa raksträckan måste man ha ett gap på några sekunder för att kunna hålla undan mot slipstreaming.
Vid mållinjen var Johans segermarginal uppe i 5,1 sekunder, en överlägsen triumf och Sébastien Loeb Racings första WTCR-seger för året.
− Verkligen härligt, och särskilt som det här är Volkswagens hemmabana.
I det avslutande racet däremot hamnade Kristoffersson i blickfånget av en annan anledning. På andra varvet, med Johan på tionde plats och med bra förutsättningar för avancemang, tog tävlingshelgen slut på ett hårt sätt. Efter en kamp mellan två framförvarande förare blev Johan den drabbade parten.
− När de krokade ihop kom jag med högre fart bakifrån. Jag försökte gå på sidan, men hamnade på gräset och tog mig inte ut på asfalten igen, berättar Kristoffersson, som uppskattar att det gick i 230 km/h när det bar iväg ut på gräset.
Kristoffersson kraschade våldsamt in i räcket och fick en flygtur.
− Det är ömt i skuldror och nacke, men annars okej, säger Johan som hade en ny bra placering på gång, trots en usel start på racet, där han tvingades ta en extra piruett efter att ha blivit hindrad.
− Allt förstördes ju egentligen där, men bilen fungerade riktigt bra, jag tog de risker jag kunde och gjorde omkörningar som tog mig uppåt, säger värmlänningen som plockade 31 poäng på Nürburgring.
Tävlingshelgens första race gick på fredagen. Johan startade där från elfte rutan, var snabbt uppe som åtta, men fick släppa ett par bilar förbi sig till en slutlig tiondeplats.
− Jag var långsam på fel ställe på banan och blev slipstreamad. Mest besviken är jag annars över kvalet där det strulade med gulflaggor och annat. Därför var segern i andra racet en fin revansch.
Teamkompisen Benjamin Leuchter tog hem segern i race tre. Efter raden tia, etta och brutet summerade Kristoffersson sin helg i Tyskland.
− Jag klättrade i sammandraget till fjortonde plats och för mig och Benny i ”rookie-teamet” var det en riktigt bra tävling.
Nästa WTCR-race går i Portugal om två veckor.
Nyckelord
Kontakter
Marcus ThomasfolkInformationschef
Tel:070-35 896 57marcus.thomasfolk@volkswagen.seBilder
Länkar
Om
År 2018 levererade Volkswagen 6,24 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 53 471 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,1 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, T-Cross, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.
Följ Volkswagen Personbilar
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar
Volkswagen återlanserar Touran i Sverige16.4.2024 14:42:20 CEST | Pressmeddelande
Den mångsidiga familjebilen Touran med upp till sju sittplatser erbjuds återigen på den svenska marknaden.
En bilikon fyller 50 år – Volkswagen började tillverka Golf den 29 mars 197429.3.2024 09:21:50 CET | Pressmeddelande
För exakt 50 år sedan, den 29 mars 1974, började Volkswagen serietillverka Golf i Wolfsburg. Ingen visste den dagen i mars att denna kompaktbil – efterföljaren till legendariska Beetle (”Bubblan”) – skulle bli den mest framgångsrika Volkswagen-modellen och den mest sålda europeiska bilen någonsin.
Säljstart för nya Volkswagen Passat eHybrid – Laddhybrid med upp till 13 mils räckvidd på el28.3.2024 08:00:05 CET | Pressmeddelande
Volkswagen utökar utbudet av drivlinor till nya Passat. Nu startar försäljningen av de två nya laddhybriderna (eHybrid) med en systemeffekt på 204 hk respektive 272 hk. En elektrisk räckvidd på upp till 131 km (WLTP, beroende på utrustningsversion) gör Passat eHybrid till en elbil i vardagen. Dessutom startar försäljningen av den starkaste turbodieselversionen (TDI) med 193 hk och 4MOTION fyrhjulsdrift som standard. Sedan i höstas erbjuds även en mildhybrid (eTSI) med 150 hk.
Dubbel världspremiär för de sportiga elbilarna ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer – Volkswagen presenterar bilder och inledande fakta13.3.2024 18:18:38 CET | Pressmeddelande
Volkswagen utökar sitt utbud av sportiga GTX-modeller. I en dubbel världspremiär gör nu nya ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer sin debut. De två sportiga modellerna kommer att lanseras med en GTX-specifik exteriördesign, inklusive speciella front- och ljussignaturer, sportiga designdetaljer i interiören och kraftfull eldrift. De sportigaste modellerna från den helt eldrivna ID.-familjen bär GTX-märket sedan 2021.
Säljstart för nya Volkswagen ID.7 Tourer8.3.2024 15:43:19 CET | Pressmeddelande
Volkswagens nya eldrivna kombi ID.7 Tourer går nu att beställa på den svenska marknaden. Det rekommenderade cirkapriset för den välutrustade versionen ID.7 Tourer Pro Edition är från 659 900 kronor.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum