Förstärkt arbete mot matchfixning

Riksidrottsförbundet har tillsammans med sju specialidrottsförbund tagit fram anti-matchfixningsprogram. Programmen innebär tydlig struktur för förebyggande arbete, regelverk för utredande arbete och åtgärder såsom straff vid matchfixning och otillåten vadhållning.

Foto: RF Fri att använda

– Tack vare antimatchfixningsprogram blir förbunden bättre både i det proaktiva och reaktiva arbetet. Fler utbildas och misstankar hanteras bättre och mer effektivt. Det är viktiga åtgärder som på sikt blir avgörande genom att idrottens eget bestraffningssystem blir effektivare. Rättsväsendet är också tacksamma över att vi nu bidrar med ytterligare åtgärder i kampen mot matchfixning, säger Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet.

De specialidrottsförbund som fastställt anti-matchfixningsprogram är Basketbollförbundet, Skidförbundet, Motorsportförbundet, Tennisförbundet, Volleybollförbundet, Bordtennisförbundet och Ishockeyförbundet.

I programmen tydliggörs specialidrottsförbundens åtagande inom det förebyggande såväl som i det utredande arbetet. Utvecklandet av programmen har blivit än mer aktuellt i och med den utredning som nyligen presenterades om åtgärder för förstärkt arbete mot matchfixning. Utredningen föreslår bland annat större möjligheter för idrottens aktörer att erhålla mer information om misstankar om matchfixning och vadhållning från bland annat spelbolagen.

– Utredningens förslag innebär större möjligheter för idrotten att arbeta med frågan, men betyder också högre krav på oss att kunna hantera det. I och med upprättande av programmen och arbetet utifrån dessa så rustar sig specialidrottsförbunden för att möta de kraven, säger Jakob Uddeholt, samordnare mot matchfixning Riksidrottsförbundet.

– Tack vare programmet stärker vi ytterligare vårt arbete mot matchfixning och otillåten vadhållning. Det innebär en trygghet för oss i allt från det förebyggande och utredande arbetet till hur vi kopplat detta till frågor om spelbranschen och Good Governance, säger Olle Lundén, kontaktperson matchfixning, Svenska Basketbollförbundet.

Efter nyår påbörjas arbetet med antimatchfixningsprogram tillsammans med ytterligare ett tiotal specialidrottsförbund.

Riksidrottsförbundets arbete mot matchfixning är en del av partnerskapet med Svenska Spel.

Jakob Uddeholt
Samordnare mot matchfixning Riksidrottsförbundet

Foto: RF Fri att använda

Riksidrottsförbundet (RF) är paraplyorganisation för hela den svenska idrottsrörelsen. RF:s främsta uppgift är att stödja och företräda våra 70 medlemsförbund (specialidrottsförbund) och leda rörelsen i gemensamma frågor, såväl nationellt som internationellt.

Dålig återväxt i pandemins spår – vi är alla oroliga för ungdomarna15.11.2021 13:35:35 CET | Pressmeddelande

En undersökning från Riksidrottsförbundet (RF) visar att inomhusidrotter tappat mer än 20 procent av sina deltagartillfällen under 2020. Coronapandemin har slagit hårt mot idrotten. Endast barn har kunnat träna frekvent och vi upplever återväxten i de äldre målgrupperna som ett mycket stort problem. De ungdomar vi verkligen behöver vara oroliga för är de i yngre tonåren.