Förstärkt återhämtning för tjänsteföretagen

Inköpsinköpschefsindex för maj bekräftar att återhämtningen för tjänstesektorn fortsätter och växer i styrka. Uppgången under våren är snabbare och starkare än återhämtningen från finanskrisen för drygt tio år sedan.

Patrick Joyce, chefekonom på Almega

Inköpschefsindex för privata tjänstesektorn (PMI–tjänster) steg från 66,6 i april till 71,7 i maj. Det är den högsta nivån i indexets 15-åriga historia.

– Det är enormt glädjande att återhämtningen fortsätter. Produktionen ökar snabbt och det gör även orderingången vilket innebär att den positiva utvecklingen kommer att hålla i sig, säger Patrick Joyce chefekonom på Almega.

Den ökande produktionen börjar ge effekt på jobben. Behovet av nyanställningar ökar för femte månaden i rad.

– Det kommer dock att dröja ett bra tag innan de jobb som försvann i tjänsteföretagen under förra året har kommit tillbaka, säger Patrick Joyce.

– Ett orosmoln är att leveranstiderna börjar öka. Det brukar uppstå vissa flaskhalsar när konjunkturen vänder uppåt snabbt. Problemen har blivit större av den globala bristen på vissa insatsvaror i industrin. Stora delar av den svenska tjänstesektorn arbetar nära industrin, säger Patrick Joyce.

Patrick Joyce, chefekonom på Almega