Förstatligande av järnvägsunderhåll är fel väg att gå

Regeringen har idag utsett Erland Olauson till att utreda järnvägsunderhållets framtida organisering. Sveriges Byggindustrier och Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer är starkt kritiska till regeringens planer på ett förstatligande av det svenska järnvägsunderhållet. "Jag välkomnar Olauson till uppdraget att leda utredningen och ser fram emot ett nära samarbete. Men realiseras regeringens tankar på det sätt som föreslagits av infrastrukturminister Tomas Eneroth riskerar järnvägsunderhållet att försämras kraftfullt. Att Trafikverket ska bygga upp en omfattande egenregiverksamhet skulle förflytta fokus och kosta mer skattepengar än det skulle ge effekt," säger Robert Röder, ordförande i Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer.

Sveriges Byggindustrier och Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer anser att underhållet och utförandet av järnvägsentreprenadtjänster ska fortsatt upphandlas i konkurrens. Istället för att utreda ett förstatligande av järnvägsunderhållet bör Trafikverket i samråd med aktörerna i järnvägsbranschen utveckla gränssnitten i underhållskontrakten på en kontinuerlig basis.

"Sverige växer. Inom ett par år blir vi 11 miljoner invånare. Det järnvägen behöver som mest nu är tydliga spelregler som är kraftfullt förankrade över de politiska blocken. Utan en tydlig politisk riktning kan inte våra järnvägsaktörer utveckla och investera långsiktigt i sina verksamheter," säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd på Sveriges Byggindustrier.

Kontakt:

Robert Röder, ordförande Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer, 076 115 20 10

Bolund och Eneroth ges nyckelroller när Sverige ska rustas för 11 miljoner invånare21.1.2019 14:58:23Pressmeddelande

Sveriges Byggindustrier gratulerar Per Bolund som idag utsetts till ny bostadsminister. - Att bostadsministern nu flyttar in på Finansdepartementet innebär att bostadsfrågan får större tyngd. Det är bra. Men ska byggandet ta fart igen krävs en fungerande finansiering. Bolunds förändrade portfölj leder förhoppningsvis till en översyn och förändring av de införda kreditrestriktionerna samt att det görs undantag för förstagångsköpare, säger Catharina Elmsäter-Svärd, VD för Sveriges Byggindustrier.

Det krävs mer och modigare reformer18.1.2019 09:59:50Pressmeddelande

Sveriges Byggindustrier gratulerar statsminister Stefan Löfven till regeringsbildningen. Men den bostadspolitiska överenskommelsen mellan Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Centerpartiet och Liberalerna är otillräcklig. - Inga av förslagen sänker trösklarna in till bostadsmarknaden för den som saknar kontakter, kötid och kapital. Det krävs mer och modigare reformer. Höj bolånetaket för förstagångsköpare, inför ett subventionerat bospar för unga och gör en kraftfull sänkning av reavinstskatten för ökad rörlighet, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd på Sveriges Byggindustrier.

Sveriges Byggindustrier: Rätt att trappa av investeringsstödet13.12.2018 12:00:00Pressmeddelande

Riksdagens beslut att släppa fram Moderaternas och Kristdemokraternas budget för 2019 innebär att investeringsstödet för nyproduktion av hyresrätter trappas av. Sveriges Byggindustrier välkomnar beskedet. - Byggsubventioner stör marknaden och skapar osäkerhet. Fördelningspolitiskt har det inte heller haft önskvärd effekt. Boende i husen har en disponibel inkomst väl över hyresgäster i både de aktuella kommunerna och riket som helhet, säger Anna Broman, bostadspolitisk expert på Sveriges Byggindustrier.