Förstatligande av järnvägsunderhåll är fel väg att gå

Regeringen har idag utsett Erland Olauson till att utreda järnvägsunderhållets framtida organisering. Sveriges Byggindustrier och Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer är starkt kritiska till regeringens planer på ett förstatligande av det svenska järnvägsunderhållet. "Jag välkomnar Olauson till uppdraget att leda utredningen och ser fram emot ett nära samarbete. Men realiseras regeringens tankar på det sätt som föreslagits av infrastrukturminister Tomas Eneroth riskerar järnvägsunderhållet att försämras kraftfullt. Att Trafikverket ska bygga upp en omfattande egenregiverksamhet skulle förflytta fokus och kosta mer skattepengar än det skulle ge effekt," säger Robert Röder, ordförande i Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer.

Sveriges Byggindustrier och Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer anser att underhållet och utförandet av järnvägsentreprenadtjänster ska fortsatt upphandlas i konkurrens. Istället för att utreda ett förstatligande av järnvägsunderhållet bör Trafikverket i samråd med aktörerna i järnvägsbranschen utveckla gränssnitten i underhållskontrakten på en kontinuerlig basis.

"Sverige växer. Inom ett par år blir vi 11 miljoner invånare. Det järnvägen behöver som mest nu är tydliga spelregler som är kraftfullt förankrade över de politiska blocken. Utan en tydlig politisk riktning kan inte våra järnvägsaktörer utveckla och investera långsiktigt i sina verksamheter," säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd på Sveriges Byggindustrier.

Kontakt:

Robert Röder, ordförande Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer, 076 115 20 10

Ny vägledning för små- och medelstora byggföretag gör det lättare att hållbarhetsredovisa27.6.2018 13:00Pressmeddelande

Svenska Byggbranschens Utvecklingsfond, SBUF, har finansierat en vägledning för hållbarhetsredovisning med särskilt fokus på små och medelstora företag. - Sedan 2017 finns ett lagkrav på hållbarhetsredovisning i samband med årsredovisningen för större företag. Nu stödjer vi små och medelstora företag, som inte alltid omfattas av lagkravet. Målet är en fossilfri och konkurrenskraftig byggsektor till år 2045, säger Birgitta Govén, energiexpert på Sveriges Byggindustrier.

Byggavtalet fredat trots ny lag om entreprenörsansvar19.6.2018 16:16Pressmeddelande

Idag tisdag röstade riksdagen ja till regeringens proposition Ett entreprenörsansvar för lönefordringar i bygg- och anläggningsbranschen. Det är väl känt sedan tidigare att Sveriges Byggindustrier anser att lagförslaget kan komma att bli en börda för Sveriges småföretagare. Under våren har vi fört intensiva samtal med regeringen kring lagförslaget och vad det innebär för vårt kollektivavtal. Vi kan nu konstatera att regeringen lyssnat på oss och låter de kollektivavtal i sektorn som innehåller ett entreprenörsansvar vara fredade, säger Mats Åkerlind, förhandlingschef på Sveriges Byggindustrier.

Regeringen pekar ut bygg- och anläggning som en framtidsbransch i nationella planen för infrastruktur4.6.2018 15:02Pressmeddelande

På en pressträff idag måndag presenterade infrastrukturminister Tomas Eneroth och Isabella Lövin, klimatminister och vice statsminister, regeringens nationella plan för infrastrukturen åren 2018-2029. Regeringen har beräknat att den nationella planen kommer ligga till grund för 235 000 årsarbeten över perioden 2018-2029. - Det är positivt att regeringen pekar ut bygg- och anläggning som en framtidsbransch. Det skickar en viktig signal till Sveriges alla kommuner att utveckla bygg- och anläggningsprogrammen för att göra dem attraktiva för unga tjejer och killar, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Sveriges Byggindustrier.