Försvara strejkrätten!

Den svenska modellen med starka kollektivavtal och strejkrätt har varit en framgångsrik modell för trygga anställningar och schyssta arbetsvillkor. Arbetarrörelsen har kämpat hårt genom fackföreningarna för att uppnå och behålla sina rättigheter, men nu hotas de av ett regeringsinitiativ tagit av Socialdemokraterna och Miljöpartiet. 2/5 – en dag efter Arbetarrörelsens internationella högtidsdag 1:a maj – kan en ny lag gå igenom Riksdagen där arbetsgivarnas makt ökar på bekostnad av arbetstagarnas. Det yttersta försvarsverktyget tas ifrån arbetstagarna: strejkrätten är hotad.

- Möjligheten att strejka är avgörande för att hindra arbetsgivare från att ”avtalsshoppa”, det vill säga att välja det avtal som är billigast för dem, säger Umihana Rasovic, ordförande för Vänsterpartiet i Skåne. Den svenska modellen har varit och är oerhört viktig för att minska klasskillnaderna och upprätthålla balansen mellan arbetsgivare och arbetstagare – att ett parti som Socialdemokraterna nu vill inskränka den är häpnadsväckande och helt oacceptabelt!

Det nya lagförslaget har lett till starka protester från fackföreningarna och landsomfattande demonstrationer och manifestationer under #rörintestrejkrätten. Vänsterpartiet i Skåne menar att frågan är grundläggande inom svensk arbetsrätt.

- Strejken är fackets viktigaste vapen, det är det enda hot som arbetstagare kan nyttja för att arbetsgivaren över huvud taget ska bli beredd att förhandla. Rätten att vidta stridsåtgärder måste hållas fortsatt stark, säger Umihana.

Arbetsrätt är även en grundläggande fråga för Vänsterpartiet i EU-valet.

- EU:s arbetsmarknadspolitik sätter företagens behov över arbetstagares rättigheter på arbetsmarknaden.Tusentals arbetare dör på jobbet varje år på grund av att kapitalistisk rovdrift går före en säker arbetsplats. Storföretag utnjyttjar sina anställda genom att registrera dem i länder med minsta tänkbara sociala trygghet. Oseriösa riskbolag kommer till Sverige med lågbetald arbetskraft som ofta utnyttjas under slavliknande förhållanden och fackföreningar tillåts inte strejka för att förmå den utländske arbetsgivaren att teckna kollektivavtal i nivå med de svenska. Det är orimligt och något som vi är starkt emot! avslutar kandiderande europaparlamentariker Ana Süssner Rubin.

Uteblivna budgetsatsningar för personal och jämlikhet – arbetet fortsätter med att skapa ett Skåne för alla18.6.2019 16:34:24 CESTPressmeddelande

Budgetdebatten för Skåne är nu avslutad. Vänsterpartiet ville investera en skattehöjning i verksamhet och personal och därigenom stoppa de nedskärningar som Alliansens budget innehöll. Sjukvård, kollektivtrafik, regional utveckling och kultur behöver finansieras, inte påläggas besparingar men Alliansens budgeten gick igenom. Vänsterpartiet kommer att fortsätta lägga förslag på lösningar som satsar på personalen och som bygger en jämlik utveckling i Skåne.

Vänsterpartiet satsar på välfärden och personalen – för ett mer jämlikt Skåne4.6.2019 11:30:00 CESTNyheter

Vänsterpartiet Skåne har släppt sin budgetmotion för 2020. Partiet vill investera en skattehöjning i verksamhet och personal och slopar därigenom de nedskärningar som Alliansens budget innehåller. Sjukvård, kollektivtrafik, regional utveckling och kultur finansieras i det regionala budgetförslaget som tar sikte på en tillgänglig och jämlik region – ett Skåne för alla.

Kollektivt resande, kollektiv drift – V motionerar om att återta Pågatågen i regional regi14.5.2019 09:49:26 CESTPressmeddelande

Det senaste året har det ett flertal gånger stormat kring Pågatågen. Tågsystemet ägs idag av Region Skåne medan drift och underhåll drivs av externa företag. Byte av operatörer, återkommande upphandlingar och en marknadsutsatt spårbunden trafik är osäkert, menar Vänsterpartiet som lagt en motion i Kollektivtrafiknämnden om att återta Pågatågen i egen regi.

Från högljudda krav på resurser till utförsäljning och eventuell flytt: Ingen Alliansfinansiering av palliativa i Trelleborg9.5.2019 15:34:30 CESTPressmeddelande

Under föregående mandatperiod var Alliansen i opposition och den palliativa avdelningen i Trelleborg ett favoritämne. Turerna har varit många, men avdelningen är fortsatt stängd. När man nu får chansen i minoritetsstyre väljer man dock inte att finansiera driften så att ett öppnande blir möjligt utan vill istället överlåta verksamheten på privata aktörer – utan krav på att den ens bör ligga i Trelleborg.