Försvara strejkrätten!

Den svenska modellen med starka kollektivavtal och strejkrätt har varit en framgångsrik modell för trygga anställningar och schyssta arbetsvillkor. Arbetarrörelsen har kämpat hårt genom fackföreningarna för att uppnå och behålla sina rättigheter, men nu hotas de av ett regeringsinitiativ tagit av Socialdemokraterna och Miljöpartiet. 2/5 – en dag efter Arbetarrörelsens internationella högtidsdag 1:a maj – kan en ny lag gå igenom Riksdagen där arbetsgivarnas makt ökar på bekostnad av arbetstagarnas. Det yttersta försvarsverktyget tas ifrån arbetstagarna: strejkrätten är hotad.

- Möjligheten att strejka är avgörande för att hindra arbetsgivare från att ”avtalsshoppa”, det vill säga att välja det avtal som är billigast för dem, säger Umihana Rasovic, ordförande för Vänsterpartiet i Skåne. Den svenska modellen har varit och är oerhört viktig för att minska klasskillnaderna och upprätthålla balansen mellan arbetsgivare och arbetstagare – att ett parti som Socialdemokraterna nu vill inskränka den är häpnadsväckande och helt oacceptabelt!

Det nya lagförslaget har lett till starka protester från fackföreningarna och landsomfattande demonstrationer och manifestationer under #rörintestrejkrätten. Vänsterpartiet i Skåne menar att frågan är grundläggande inom svensk arbetsrätt.

- Strejken är fackets viktigaste vapen, det är det enda hot som arbetstagare kan nyttja för att arbetsgivaren över huvud taget ska bli beredd att förhandla. Rätten att vidta stridsåtgärder måste hållas fortsatt stark, säger Umihana.

Arbetsrätt är även en grundläggande fråga för Vänsterpartiet i EU-valet.

- EU:s arbetsmarknadspolitik sätter företagens behov över arbetstagares rättigheter på arbetsmarknaden.Tusentals arbetare dör på jobbet varje år på grund av att kapitalistisk rovdrift går före en säker arbetsplats. Storföretag utnjyttjar sina anställda genom att registrera dem i länder med minsta tänkbara sociala trygghet. Oseriösa riskbolag kommer till Sverige med lågbetald arbetskraft som ofta utnyttjas under slavliknande förhållanden och fackföreningar tillåts inte strejka för att förmå den utländske arbetsgivaren att teckna kollektivavtal i nivå med de svenska. Det är orimligt och något som vi är starkt emot! avslutar kandiderande europaparlamentariker Ana Süssner Rubin.

Alliansen vägrar lyssna – och fortsätter med oetisk medfinansiering av hörselhjälpmedel8.5.2020 12:34:48 CESTNyheter

Förra veckan tog Psykiatri- habilitering- och hjälpmedelsnämnden beslut om att utveckla informationsbroschyrerna som beskriver system för medfinansiering av hörselhjälpmedel i regionen. Beslutet grundar sig i den kritik som riktats mot systemets uppbyggnad där patienter bland annat blivit rekommenderade hjälpmedel som tillverkas av samma ägare som driftar hörselvårdsmottagningen. Istället för att göra om systemet och förhindra att företagen kan tjäna pengar på riktade rekommendationer kring de egna hjälpmedlen väljer man att skriva om broschyren.

V vill fokusera på hantering av Coronaviruset och skjuta budgetläggning till hösten16.4.2020 15:52:40 CESTPressmeddelande

Region Skåne är mitt i ett intensivt arbete för att hantera situationen kring Covid-19, både i direkta verkningar och i att bygga upp system som kan hantera långsiktiga negativa effekter. I dessa turbulenta tider kan en tillförlitlig budget för 2021 inte tas fram i juni, menar Vänsterpartiet, som därför har lagt ett initiativärende för att skjuta upp budgetläggningen till hösten och hoppas på en bra diskussion mellan partierna.