Fortfarande möjligt för startups att lämna in tävlingsbidrag till Innovation Hub Nordic

För att så många som möjligt ska få chansen att delta i BASF:s tävling Innovation Hub Nordic förlängs nu ansökningstiden till den 24 mars.

Tävlingen Innovation Hub Nordic vänder sig till företag som har lösningar som direkt eller indirekt bidrar till den gröna omställningen. Det kan vara inom cirkulär ekonomi, minskad koldioxidförbrukning, bioteknik och jordbrukets digitalisering. Tävlingen pågår i alla de fyra nordiska länderna och bland tävlingsbidragen hittills finns lösningar inom nanoteknik, förnybar energi och hållbar livsmedelshantering.

- Intresset för tävlingen är mycket stort men vi vill ge ännu fler chansen att delta i tävlingen. Därför har vi bestämt oss för att förlänga tidsfristen, säger Mark Meier, vd för BASF i Norden.

Den svenska vinnaren kommer att kvalificera sig till BASF Innovation Hub Nordic-finalen tillsammans med de bästa lösningarna från de övriga tävlande grannländerna. Den bästa idén kommer att vinna 5 000 euro (exklusive vinstskatt) och tre dagars kostnadsfria konsulttjänster från den globala konsultbyrån Kearney. Dessutom får vinnaren tillgång till entreprenörsnätverket Chemovator, BASF:s företagsinkubator, oavsett om idén får fortsatt stöd av BASF.

- Tävlingen är öppen för innovatörer och startup-teams på upp till fem deltagare. Det grundläggande kravet är att lösningarna direkt eller indirekt banar väg mot en mer hållbar, pålitlig, effektiv och förnybar framtid. Priserna för bästa projekt kan användas på alla sätt som innovatörer och startups anser främja utvecklingen av sina idéer. Brist på ekonomiskt stöd eller vägledning från experter är en av de vanligaste orsakerna till att några av de bästa idéerna inte förverkligas, så vi är här för att stödja dem, säger Mark Meier.

Juryn för de svenska tävlingsbidragen består av: Marc Leduc, Investment Manager BASF Venture Capital, Joakim Nilsson, Head of Commercial and Innovation Projects Nordic BASF Nordic, Robert Racz, Country Manager, Agricultural Solutions Nordic BASF Nordic och Angela Hultberg, Global Director Sustainability, Kearney.

Ytterligare information om tävlingen och hur man kan lämna in tävlingsbidrag finns på webbsidan https://join-innovationhub.com/

Sven Hultins Plats 5

På BASF skapar vi kemi för en hållbar framtid. Vi kombinerar ekonomisk framgång med socialt ansvar och miljöskydd. Våra fler än 111 000 anställda i BASF-gruppen arbetar för att bidra till framgång för våra kunder i nästan alla sektorer och alla världens länder. Vår portfölj består av de sex segmenten; Chemicals, Materials, Industrial Solutions, Surface Technologies, Nutrition & Care and Agricultural Solutions. Under 2022 omsatte BASF EUR 87.3 miljarder. Läs mer på www.basf.se