Fortfarande spolas fel saker ner i toaletten

I morgon torsdagen den 19 november infaller Världstoalettdagen, en officiell FN-dag med syfte att uppmärksamma hur livsviktigt det är med toaletter. I Linköping spolas det fortfarande ner fel saker, och kommuninvånarna behöver därför bli bättre på att spola ner rätt saker i toaletten.

Det är bara kiss, bajs och toapapper som hör hemma i toaletten – inget annat. Linköpingsborna fortsätter att spola ned skräp i toaletterna, allt ifrån ”fulpapper” som hushållspapper och våtservetter till tops, bindor, blöjor, snus, tandtrådsbyglar, gasbindor och till och med strumpbyxor har hittats i avloppet.

- Skräpet som spolas ner skapar problem i pumpstationerna, avloppsledningarna och på reningsverken. Snus innehåller till exempel tungmetaller som inte kan renas bort i reningsverket och därför hamnar det tillbaka i Stångån och Roxen där det renade vattnet släpps ut. Hushållspapper, tops och tandtrådsbyglar fastnar i galler på vägen till reningsverket och ställer till stora problem, säger Jenny Nordenberg, avdelningschef för Process och miljö på Tekniska verken i Linköping.

Om det blir stopp i ledningar och pumpar kan det orsaka översvämningar som gör att orenat avloppsvatten släpps ut till våra vattendrag. Linköpingsbornas nedspolade skräp skapar också en stor mängd avfall som måste rensas bort från galler och ledningar i pumpar och i avloppsreningsverken och sedan köras bort för förbränning. Förra året spolade det ned 250 ton skräp som måste rensas bort.

Vi måste vara rädda om vattnet som är vår viktigaste råvara. En papperskorg i badrummet är ett enkelt sätt att se till att det blir lätt att göra rätt, säger Jenny Nordenberg.

Detta här är rätt att spola ner i toan:
Allt som kommer inifrån kroppen – kiss, bajs och andra kroppsvätskor.
Toalettpapper är också gjort för att spolas ned i toaletten.

Inget annat ska spola ner i toaletten, det vill säga inte hushållspapper, våtservetter, pappersservetter, bindor eller tamponger.

Jenny Nordenberg, avdelningschef för Process och miljö på Tekniska verken i Linköping, 013-20 81 37
jenny.nordenberg@tekniskaverken.se

215 000 privat- och företagskunders vardag. Tillsammans med våra kunder tar vi hand om och nyttjar jordens resurser på ett bättre sätt, med mer nytta och mindre påverkan på miljön. Vi erbjuder tjänster inom elnät och elhandel, avfall, biogas, effektiva energilösningar, vatten och avlopp, fjärrvärme, fjärrkyla, bredband, belysning och laddlösningar.

Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se

Fullskaligt test av teknik för att ta upp och separera flytslam i reningsverk30.11.2020 13:00:00 CETPressmeddelande

Energimyndigheten ger stöd till Tekniska verken, Nodra och SurfCleaner för fullskaligt test av teknik för att ta upp och separera flytslam i reningsverk. Målet är minskad resursförbrukning och ökad biogasproduktion – utan vattenanvändning och med mycket liten energiåtgång. Flytslam är ett globalt problem i avloppsreningsverk som uppstår under olika process-förhållanden. Det är samtidigt en potentiellt viktig energikälla (inom EU ca 840 GWh/år) som i dag inte kan tas tillvara då det saknas en lösning för att samla in det på ett effektivt sätt.