Förtidsröstning i kyrkovalet har börjat, bl a i Nordstan i Göteborg, Torp i Uddevalla och ICA Maxi Flygstaden i Halmstad

Med två veckor kvar till kyrkovalet den 19 september finns det nu möjlighet att förtidsrösta över hela landet. Bland annat håller röstningslokaler i Nordstan i Göteborg, ICA Maxi Flygstaden i Halmstad och på Köpcentret Torp i Uddevalla öppet för röstning och för de som har frågor om Svenska kyrkan. I det regionala valet till stiftsfullmäktige i Göteborgs stift ställer 13 nomineringsgrupper upp. De presenterar sig på Göteborgs stifts webbplats.

Förtidsröstning till Kyrkovalet pågår 6-19 september i bl a köpcentret Nordstan i Göteborg. (foto: Torgny Lindén)

Den 19 september är det kyrkoval. Då får alla medlemmar i Svenska kyrkan som fyllt 16 år rösta. I kyrkovalet väljs de personer som ska få Svenska kyrkans medlemmars förtroende att styra kyrkan de kommande fyra åren.

Förtidsröstning i köpcenter i Göteborg, Uddevalla och Halmstad

För att underlätta för de röstande hålls lokaler för förtidsröstning öppet under två veckor, fram till och med valdagen. Många röstlokaler finns i församlingarnas expeditioner runt om i landet.

I Göteborg har församlingarna gått samman och öppnat en lokal för förtidsröstning i köpcentret Nordstan, en plats där det dagligen är en strid ström av människor från hela regionen och hela landet passerar. Nordstan är ett av Sveriges största shoppingcenter. Under 2015 besöktes Nordstan av 35 miljoner personer. Nordstan är också arbetsplats för cirka 6 000 personer, med sin 200 restauranger och butiker.
Förtidsröstning alla dagar 6-19 september kl 10-20.
Kontakt: Michael Ekdahl, ordförande Domkyrkopastoratets valnämnd, 070-312 72 05, och Yngve Ernst, sekreterare i Domkyrkopastoratets valnämnd, 070-885 19 35.

I Uddevalla har församlingarna öppnat för förtidsröstning i Torp köpcentrum.Torp ligger vid E6:an några kilometer väster om Uddevalla. 2017 hade Torp 70 butiker, restauranger och caféer med 700 anställda.
I köpcentret kommer det att finnas en lokal för förtidsröstning och en lokal för möten och  dialogkvällar. Kyrkoherde Ingvar Humlén kommer att samtala med bl a pastor Håkan Gniste, socialnämndens ordförande Stefan Skoglund, kommunfullmäktiges ordförande Elving Andersson, kyrkogårdschef Helena Lind och biskop Susanne Rappmann. Förtidsröstning alla dagar 6-19 september, vardagar 10-19, lörd-sönd 10-17.
Kontakt: Niclas Geidvik, kyrkomusiker och informatör, 070-310 74 00

I Halmstad kommer förtidsröstning att erbjudas i en lokal i ICA MAXI Flygstaden.
Förtidsröstning vardagar 17.00-19.00
Kontakt: Lasse Björksell, kyrkoherde, 035-282 20 09

Webbintervjuer med kandidater

I församlingstidningar och på församlingarnas webbplatser presenteras nomineringsgrupper och intervjuas kandidater som ställer upp i kyrkovalet. På flera håll i stiftet hålls också valdebatter för att ge möjlighet för intresserade församlingsbor att få en uppfattning om vad de olika nomineringsgrupperna står för.

I stiftsfullmäktige i Göteborgs stifts ställer 13 nomineringsgrupper upp. De har intervjuats och videofilmats och kan nu ses på Göteborgs stifts webbplats. Där svarar de på frågor om vilka utmaningar de ser för Svenska kyrkan och Göteborgs stift och hur de vill möta de utmaningarna.

Se intervjuerna på Göteborgs stifts webbplats

Val till tre nivåer i Svenska kyrkan

Kyrkovalet genomförs med direkta val till kyrkofullmäktige i församlingen eller i pastoratet, till stiftsfullmäktige i stiftet och till kyrkomötet på den nationella nivån.

Kyrkofullmäktige i församlingen, eller pastoratet om flera församlingarna samverkar, bestämmer ramarna för den verksamhet som finns nära församlingsborna. Till exempel vilken verksamhet för barn och unga som ska finnas i församlingen, eller hur kör- och konsertverksamheten ska se ut.

Svenska kyrkan är indelad i 13 stift, den regionala nivån. Stiftsfullmäktige är stiftets högsta beslutande organ. Stiftens främsta uppgift är att stödja församlingarna i deras verksamhet och förvaltning genom expertis inom flera områden. Stiftet kan till exempel bidra med kunskap i kyrkoantikvariska frågor, när en kyrka inom stiftet behöver renoveras.

Kyrkomötet är Svenska kyrkan högsta beslutande organ med 251 ledamöter. Det beslutar om kyrkans gemensamma och övergripande frågor. Kyrkomötet behandlar också frågor om hur kyrkan ska arbeta med klimatfrågan och vilka psalmer som ska finnas i psalmboken.

Läs mer om Kyrkovalet:
Svenska kyrkans webbplats

Sök nomineringsgrupper och kandidtaer:
Svenska kyrkans webbplats

Kontakt:
Torgny Lindén, pressekreterare i Göteborgs stift, 031-771 30 31

Kontaktperson för biskop Susanne Rappmann, stiftsstyrelse och domkapitel i Göteborgs stift. Även länk till församlingar i stiftet.

Förtidsröstning i Kyrkovalet på Köpcentret i Torp, Uddevalla.
Förtidsröstning på ICA Maxi Flygstaden i Halmstad. (foto: Anna Hjalmarsson)

Bildrikt talat – biskop Martin Modéus ställer ut foton i Göteborgs domkyrka15.9.2021 07:50:00 CEST | Pressmeddelande

Martin Modéus, biskop i Linköpings stift, är en hängiven amatörfotograf med ett särskilt intresse för natur och fåglar. I dagarna kommer hans bok ”Bildrikt talat” ut på Verbum förlag. Inför och under Bokmässan i Göteborg ställer han ut 14 av sina bilder i Göteborgs domkyrka. Samtidigt presenteras också fotoutställningen "Desmond Tutu 90 år" som sätter fokus på biskop Tutu´s engagemang och gärning.

Diakon- och prästvigningar med restriktioner8.6.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Söndagen den 13 juni viger biskop Susanne Rappmann sju kandidater till tjänst i Svenska kyrkan, sex till diakoner och en till präst. Med rådande pandemi-restriktioner om max 50 deltagare delas vigningen upp i två gudstjänster och kandidaterna får endast bjuda in åtta personer var. Gudstjänsterna sänds därför digitalt. Vid gudstjänsten tas också en pastor emot för tjänst som präst i Svenska kyrkan.