Fortsatt bostadsprisfall i juli i samtliga regioner i Sverige

Priserna på både lägenheter och hus föll i samtliga regioner i juli. Störst var nedgången på hus i Mellersta Sverige och på lägenheter i Stockholm där priserna föll med 6,6 respektive 5,1 procent. I Storstockholm ligger priserna på både lägenheter och hus nu hela 12 procent under den tidigare toppnoteringen. Den enda region som trots den senaste tidens stora prisfall fortfarande visar en positiv utveckling under innevarande år är Norra Sverige. Detta visar SBAB och Boolis prisindex HPI som baseras på samtliga bostadsförsäljningar registrerade på Booli under juli.

Lägenhetspriserna föll i juli i samtliga regioner och som mest i Stockholm
Priserna på lägenheter föll i samtliga regioner i juli. Som mest föll de i Storstockholm (-5,1 procent) följt av Stormalmö (-4,5 procent) och Storgöteborg (-2,7 procent).

Huspriserna föll i juli i samtliga regioner och som mest i Mellersta Sverige
Priserna på hus föll i samtliga regioner i juli. Som mest föll de i Mellersta Sverige (-6,6 procent) följt av Norra Sverige (-5,2 procent) och Stormalmö (-4,1 procent).

- Bostadspriserna har nu gått ned kraftigt sedan toppnoteringarna och som mest med 12 procent på både lägenheter och hus i Stockholmsregionen. Det är nu bara Norra Sverige som, trots stora prisfall även där på senare tid, fortfarande visar positiva tal för innevarande år för både hus och lägenheter. Möjligen kan det förklaras av ökande bostadsbrist i kölvattnet av nya stora industrietableringar där, säger Robert Boije, chefsekonom på SBAB i en kommentar till siffrorna.

- Det är tydligt att det är framför allt ränteuppgången som ligger bakom den stora nedgången i bostadspriserna eftersom nästan hela nedgången sammanfaller med en period efter vilken Riksbanken började höja styrräntan. Även om bostadspriserna i stor utsträckning bestäms av förväntningar om kommande räntenivåer, bör vi ställa in oss på ett visst fortsatt prisfall i takt med Riksbankens fortsatta höjningar. Så länge inte även arbetslösheten börjar öka kraftigt, är jag dock inte så orolig för att det ska bli någon jättedramatik. För särskilt villapriserna kan dock kommande elpriser också bli en joker i leken, säger Robert Boije.

Se bifogad PDF för tabeller.

För mer information, vänligen kontakta:

SBAB:s affärsidé är att med nytänkande och omtanke erbjuda lån och sparande samt andra tjänster för bättre boende och boendeekonomi till privatpersoner, bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag i Sverige. SBAB bildades 1985 och ägs av svenska staten. Bostadssajten Booli och boendeappen Boappa är en del av SBAB. Antal bolånekunder uppgår till 291 000 och 402 000 privatpersoner har sparkonto (per den 31 december 2021). Antal medarbetare (FTE) är 839. SBAB bidrar till bättre boende och boendeekonomi. SBAB prioriterar fyra av FN:s globala hållbarhetsmål (8, 11, 12 och 13) inom ramen för Agenda 2030. Målen utgör en integrerad del av SBAB:s hållbara styrmodell och dagliga arbete. Läs mer på: sbab.se, booli.se, boappa.com, facebook.com/sbabbank, twitter.com/sbabbank, linkedin.com/company/sbab-bank.

Dags för Riksbanken att vila på hanen19.1.2023 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Riksbanken väntas höja styrräntan med 0,5 procentenheter till 3 procent i februari. En höjning med 0,25 procentenheter skulle dock vara mer ändamålsenlig. SBAB:s beräkning indikerar att den underliggande trendmässiga inflationen redan har toppat. Revideringen av hushållens konsumtionskorg mot billigare alternativ bör också slå igenom i en lägre inflation från och med januari. Dessutom tar det tid för redan genomförda räntehöjningar att få full effekt. Prognosen för bolåneräntorna har reviderats ner sedan föregående prognosomgång till följd av lägre följsamhet mellan styrräntan och de rörliga bolåneräntorna. Dessutom väntas bolånemarginalen vara rejält nerpressad under en tid. 3-månaders och ett år framstår därtill som de mest förmånliga räntebindningstiderna för tillfället. Detta är några av slutsatserna i SBAB:s rapport Boräntenytt nr 1, 2023.

Bostadspriserna fortsatte ner i hela Sverige i december - de sammanlagda prisfallen nu över 20 procent i några regioner2.1.2023 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Priserna på bostäder föll med i genomsnitt 2,4 procent i december i Sverige. Prisfallen är större än vad som kan förklaras av normala säsongsmönster. Lägenhetspriserna föll med 1,5 procent och villapriserna med hela 2,9 procent. Priserna på lägenheter och villor föll i samtliga regioner. Mest föll priserna på lägenheter i Norra Sverige (-6,5 procent). Det största prisfallet på villor uppvisade Mellersta Sverige (-4,7 procent). Sedan vårens toppnoteringar har lägenhetspriserna fallit med omkring 14 procent och villapriserna med omkring 19 procent i Sverige som helhet. Störst sammanlagt fall från pristoppen på villor uppvisar Stormalmö (-21,4 procent), följt av Storstockholm (-20,8 procent) och Mellersta Sverige (-19,8 procent). Lägenhetspriserna har fallit som mest från toppen i Norra Sverige (-17,2 procent), följt av Storgöteborg (-15,5 procent) och Stormalmö (-14,6 procent). Detta visar SBAB Booli Housing Price Index (HPI) för december.