Mobility Sweden

Fortsatt dämpad fordonsmarknad i januari

Dela
- I januari registrerades 19 893 nya personbilar, en minskning med drygt tre procent jämfört med januari förra året. De föregående sex månaderna har nedgången överstigit 20 procent. Den starka återhämtning som präglade personbilsmarknaden under det första halvåret 2021 urholkades månad för månad under det andra halvåret.

Det var framförallt utbudsproblem med brist på halvledare och andra komponenter, som bromsade marknaden. Försämringarna i förmånsbeskattningen som trädde i kraft den 1 juli, som påverkar de som har tjänstebil eller personalbil, har bidragit till minskningen. Utbudsproblemen kommer dröja kvar en bit in på innevarande år och den totala efterfrågan i konsumentledet är fortfarande större än utbudet av fordon, säger Mattias Bergman, VD för BIL Sweden.

Drygt varannan personbil var laddbar och var fjärde en elbil

- Andelen laddbara bilar uppgick till ca 53 procent i januari, 26 procent av de totala registreringarna var elbilar och 27 procent laddhybrider. Elbilarna fortsätter uppvisa en stark tillväxttakt och ökade med 367 procent jämfört med samma månad i fjol, samtidigt som laddhybriderna minskade med sju procent. Av samtliga personbilar i trafik vid utgången av 2021 var sex procent laddbara, enligt preliminära siffror från SCB. Det kan jämföras med 3,6 procent 2020. Laddhybriderna står för 3,8 procent och elbilarna för 2,2 procent. De senaste månadernas ökning av laddbara fordon har primärt skett hos privatkunder, mycket drivet av lanseringar av nya modeller i olika prissegment. De förändrade förmånsreglerna har medfört en dämpning av laddbara bilar hos företagskunderna, säger Mattias Bergman.

- I registreringarna på privatpersoner ökade andelen som leasade sin bil under 2021, från ca 49 procent 2020 till ca 54 procent. Framförallt var det privatleasingen av laddbara bilar som ökade kraftigt och drygt åtta av tio laddhybrider leasades och två av tre elbilar, fortsätter Mattias Bergman.

Företagsbilarnas inbromsning fortsätter

- Under det andra halvåret 2021 bromsade registreringarna på juridiska personer, dvs på företag, in kraftigt. I denna kategori finns även förmånsbilarna, som får brukas privat av den anställde och dess hushåll. 2020 registrerades nära 63 procent av alla nya personbilar på företag och under 2021 minskade andelen till knappt 58 procent. Det innebar för helåret att registreringarna på företag minskade med fem procent samtidigt som de ökade med nära 17 procent på privatsidan. Leasingbilarna stod för en tredjedel av de minskade företagsregistreringarna under 2021. De flesta teknikskiften inom fordonsindustrin har drivits av företagskunder som har en vilja och förmåga att tidigt välja ny teknik som ofta initialt kostar mer. Det är därför olyckligt att regeringen med sina nya förmånsregler har gjort det svårare för företag att driva på omställningen, säger Mattias Bergman.

I januari ligger företagens andel på 49 procent, vilket kan jämföras med 62 procent ifjol.

Årets regeländringar som påverkar fordonsmarknaden är ännu inte beslutade

- Ryckigheten som präglade fordonsmarknaden under förra året fortsätter innevarande år. Fordonstillverkarna har fortsatta problem med halvledare och annan komponentbrist, som påverkar utbudet och bidrar till längre leveranstider. Nya styrmedelsförändringar föreslås träda i kraft vid olika tidpunkter under innevarande år, men är ännu inte beslutade. Samtidigt är branschen som helhet positiva i bedömningen av 2022 då efterfrågan är stark. Givet att vi får bukt med komponentbristerna och oklarheterna med styrmedlen, är årets prognos 325 000 personbilsregistreringar och 44 000 lätta lastbilar, säger Mattias Bergman.

- Det råder fortfarande en del oklarheter kring de föreslagna skärpningarna i Bonus-malussystemet som ska ske under året. Det handlar om ett bonustak, sänkt bonus och nya bonusgränser för laddhybrider och sänkta malusgränser. 2023 sänks även bonusen för elbilar. Regeringens besked i början av november om att bonusförändringarna skjuts upp i tre till sex månader var bra, men tidpunkten är ännu inte fastlagd. Vi förespråkar att styrmedelsförändringarna sker vid ett och samma datum. Kunder som beställt fordon behöver veta vilka regler som gäller när leverans sker, vilket idag är svårt, fortsätter Mattias Bergman.

Minskning för lätta lastbilar – behov av förändringar inom Bonus-malus

- Nyregistreringarna av lätta lastbilar uppgick till 2 074 i januari, vilket är en minskning med 3,5 procent. Det finns ett uppdämt behov hos företagen att förnya vagnparken. Samtidigt har bristen på halvledare och andra komponenter som påverkar produktionen och leveranserna inte kunnat möta efterfrågan sedan halvårsskiftet ifjol, säger Mattias Bergman.

- Andelen eldrivna lätta lastbilar uppgick till drygt elva procent under januari månad, 235 fordon.
De senaste månaderna har flera nya modeller introducerats, vilket ökar kundernas valmöjligheter. De föreslagna skärpningarna i Bonus-malussystemet under året kommer, om de genomförs, att återigen slå särskilt hårt mot lätta lastbilar, där omställningen till elektrifieringen inte kommit lika långt. Sverige behöver särskilja lätta lastbilar från personbilar på samma sätt som görs inom EU, fortsätter Mattias Bergman.

Fortsatt nedgång för tunga lastbilar och bussar

- Registreringarna av tunga lastbilar över 16 ton uppgick till 289 fordon i januari, en minskning med ca 25 procent. Det är komponentbristen och produktionsstörningar som har en dämpande effekt på marknaden, säger Mattias Bergman.

- Nyregistreringarna av bussar minskade i januari med 41 procent jämfört med samma månad i fjol och 60 bussar registrerades. En stor del av bussmarknaden styrs av regionernas upphandling, vilket ger en stor ryckighet beroende på när i tid dessa är planerade. Bussar till beställningstrafiken har fortfarande stor påverkan av pandemin. Nära 17 procent av nyregistreringarna var en elbuss, avslutar Mattias Bergman.

Sammanfattning av nyregistreringarna i januari 2022, jämfört med januari i fjol

 

2022 januari

2021 januari

% 21/20 januari

Personbilar

19 893

20 573

-3,3%

Andel laddbara personbilar

52,9%

33,5%

 

Varav:

     

Laddhybrider

5 363

5 787

-7,3%

  Andel av nyregistreringarna

27,0%

28,1%

 

Elbilar

5 159

1 106

+366,5%

  Andel av nyregistreringarna

25,9%

5,4%

 

Lastbilar, totalt

2 385

2 571

-7,2%

Varav:

     

Lätta lastbilar, upp till 3,5 ton

2 074

2 149

-3,5%

Tunga lastbilar, över 16 ton

289

386

-25,1%

Bussar, totalt

60

102

-41,2%

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Registreringsperioden för januari omfattar registreringar från 1 till och med 31 januari. Antalet registreringsdagar är en dag mer än i fjol. Siffrorna i texten är avrundade. Exakta siffror finns i tabellen ovan samt i filen ”Nyregistreringar januari 2022”.

BIL Sweden redovisar alltid månadens nyregistreringssiffror den första vardagen i månaden. När den sista dagen eller dagarna i månaden infaller på en helgdag kommer registreringar, som görs de dagarna inte vara med i den månadens nyregistreringssiffror, vilket vanligtvis är ett fåtal. Dessa registreringar räknas i stället in i påföljande månads registreringar.

För att läsa pressmeddelandet i sin helhet, se länk nedan.

När ni använder information och statistik från BIL Sweden, vänligen ange källa.

För mer information kontakta Mattias Bergman, VD BIL Sweden, tfn 0708-107886 eller mail: mattias.bergman@bilsweden.se

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Länkar

Om

Mobility Sweden
Mobility Sweden
Storgatan 19
100 41 Stockholm

08-700 41 00

Fakta om Mobility Sweden och fordonsbranschen i Sverige

Mobility Sweden är branschorganisation för tillverkare och importörer av personbilar, lastbilar och bussar. 

  • Fordonsindustrin och fordonsbranschen är en av Sveriges viktigaste näringar och utgör en betydelsefull del av Sveriges näringsliv och den påverkar starkt landets ekonomiska utveckling.

  • Fordonsindustrin inklusive leverantörer sysselsätter cirka 166 000 personer i Sverige. Bilhandel och bilverkstäder sysselsätter över 40 000 personer. De svenska fordonstillverkarna sysselsätter 201 000 personer globalt, varav 74 000 i Sverige och har en global omsättning på 974 miljarder kronor.

  • Fordonsindustrin är Sveriges viktigaste exportnäring med ett exportvärde på 253 miljarder kronor vilket motsvarar cirka 13 procent av den totala svenska varuexporten. 

  • Fordonsindustrin svarar för nära 11 procent av de totala industriinvesteringarna i maskiner och anläggningar och är en av våra mest FoU-intensiva näringar.

Följ Mobility Sweden

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Mobility Sweden

Mobility Sweden för en dialog med myndigheter för att minimera effekterna av nedstängningen av 2G/3G-näten9.4.2024 15:30:52 CEST | Pressmeddelande

Idag har M–Sverige gått ut med en pressrelease med budskapet att det är stor risk att bilägare kommer att drabbas när 2G/3G nätet stängs ner och att det finns risk att bilar kan få körförbud. För att undvika onödig oro hos bilister vill Mobility Sweden nyansera denna bild. Nedstängningen av 2G/3G påverkar olika delar av samhället och det förs diskussioner mellan flera branscher, myndigheter och politiska aktörer på såväl Sverige- som Europanivå om detta. Klart är att nedstängningen sker på initiativ av mobiloperatörerna då efterfrågan på deras tjänster fasas ut när 4G och 5G byggs ut. Detta är ingenting som vare sig bilbranschen eller någon annan bransch har rådighet över.

Ökning av lätta lastbilar där var fjärde är elektrisk1.3.2024 08:58:11 CET | Pressmeddelande

Nyregistreringarna av lätta lastbilar ökade med 21 procent i februari. Andelen eldrivna uppgick till 25 procent, en siffra som väntas öka efter införandet av klimatpremien för eldrivna lätta lastbilar. Under månaden registrerades 18 766 nya personbilar, en ökning med nära två procent jämfört med februari i fjol. Nivån ligger omkring 13 procent under månadens genomsnitt för de senaste fem åren. Företagsmarknaden stod för sju av tio nyregistreringar och privatmarknaden är fortsatt svag, särskilt för elbilar.

Under 2023 bromsade elektrifieringstakten in och förväntas minska under 20242.1.2024 09:00:15 CET | Pressmeddelande

2023 års nyregistreringar av personbilar landade i en svag ökning på en halv procent jämfört med 2022. Detta är till stor del drivet av leveranser från historiskt starka orderböcker där leveransförmågan nu är återställd. De tunga och lätta lastbilarna ökade jämfört med i fjol samtidigt som bussmarknaden minskade. Andelen laddbara personbilar ökade med fyra procentenheter. Prognosen för 2024 är däremot mer dyster med en kraftig minskning av nyregistreringar av personbilar och en elektrifieringstakt som för första gången minskar.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye