Fortsatt dialog med Folkhälsomyndigheten

Under både juni och juli månad har Riksidrottsförbundet och Folkhälsomyndigheten haft fortsatt dialog. I nuläget finns ingen planerad förändring av de rekommendationer och förbud som gäller. Nästa avstämning sker i augusti.

Riksidrottsförbundet vill återigen uppmana alla att fortsatt och tillsammans vara uthålliga. Idrottsförbund och idrottsföreningar kämpar med att bedriva så mycket verksamhet som möjligt utifrån de riktlinjer som finns.

– Idrottsrörelsen är en plats att må bra på, tänka på något annat, det är underhållning och ger oss möjlighet att vara del av idrottsgemenskapen. Vi är många som saknar att inte få ha publik oavsett om det är som aktiv i tävlings- och matchmoment eller som supporter och publik. Men inget är som det någonsin varit i Sverige. Krisen drabbar hela samhället och idrottsrörelsen är inget undantag. Vi måste göra vårt och stå sida vid sida med alla andra, säger Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet.

När och hur publik återigen kan ges tillträde till tävlingar och matcher är oklart. Men frågan diskuteras av Folkhälsomyndigheten och Riksidrottsförbundet som representerar den samlade idrottsrörelsen. Avstämningar sker kontinuerligt, nästa tillfälle är i augusti.

– Vår nära dialog stärker samarbetet och det är endast genom just samverkan som vi kan bearbeta pandemin tillsammans och samtidigt se till att så mycket som möjligt av samhällsfunktioner och även idrott kan vara igång och publik när det är möjligt kan släppas in, säger Johan Carlson, generaldirektör Folkhälsomyndigheten.

Riksidrottsförbundet uppmanar specialidrottsförbunden att ta fram en plan för hur en succesiv process att släppa in publik till tävlingar och matcher skulle kunna genomföras inom respektive idrott. Allt för att vara förberedda och kunna säkerställa en coronasäker publikhantering vad gäller före, under och efter tävling och match.

Här hittar du information om gällande rekommendationer och förbud vad gäller idrottsrörelsen under corona.