Fortsatt förödelse i Ukraina – kommer de ansvariga ställas till svars?

Civil Rights Defenders arbetar sedan flera år med att ställa förövare till svars för krigsbrott. Våra jurister kan kommentera juridiken som gör det möjligt att ställa förövare till svars. Vi samarbetar även med organisationer i Ukraina som just nu samlar in bevis på de brott som sker. Våra partners kan berätta om arbetet på plats.

För tillfället pratas det mycket om begrepp som till exempel krigets lagar, krigsbrott och andra folkrättsbrott. Vi kan förklara innebörden av begreppen, vilka brott som innefattas och hur regelverket ser ut. Vi kan kommentera om Ryssland gjort sig skyldig till krigsbrott i Ukraina samt hur arbetet för att ställa ansvariga till svars ser ut. Vi kan även förklara vilka juridiska verktyg som finns att tillgå och hur en sådan process skulle kunna vara möjlig i Sverige.

Läs mer i en artikel där vår chefsjurist John Stauffer svarar på de här frågorna:

Vad är egentligen ett krigsbrott?
Har Ryssland gjort sig skyldig till krigsbrott i Ukraina?
Hur kan ansvariga ställas till svars för brotten i Ukraina?

Minst 200 barn döda i Ukraina - så dokumenteras övergreppen

Civilsamhället spelar en avgörande roll i arbetet med att samla in viktiga vittnesmål (till exempel fotografier, filmer och muntliga berättelser). Civil Rights Defenders samarbetar med organisationer på plats och kan berätta mer om hur dokumentationen går till samt hur materialet spelar en avgörande roll för möjligheterna att utkräva ansvar. Vi kan även sätta er i kontakt med organisationer på plats.

En av organisationerna vi samarbetar med fokuserar på hur barn påverkas av kriget. De vanligaste brotten som drabbar barn är att de dödas och skadas, attacker mot skolor och sjukhus och att humanitär hjälp hindras från att komma fram. Minst 200 barn har dödats och över 300 skadats sedan kriget bröt ut.

“De mest fruktansvärda brotten begås under väpnade konflikter. Att se till att detta inte sker ostraffat är både en viktig och svår uppgift”, säger Valentyna Potapova från den ukrainska organisationen Almenda till Civil Rights Defenders.

Läs mer i en intervju med partners på plats i Ukraina.

Kontakta oss

Är du intresserad att boka en intervju med våra jurister eller med organisationer på plats? Kontakta oss på +46 (0)76 576 27 62 / press@crd.org

Civil Rights Defenders har tidigare lämnat in flera anmälningar till svensk polis för att ställa förövare till svars för folkrättsbrott som begåtts i Syrien. Läs mer om vårt arbete här.

Läs mer om vårt arbete för att stötta människorättsförsvarare på plats i Ukraina här.

Tusentals döda i Ukraina – så dokumenteras övergreppen17.5.2022 15:36:09 CEST | Pressmeddelande

Nyligen rapporterades det att den första ryska soldaten har ställts inför rätta i Kiev. För att samla in bevisning som kan användas till framtida rättegångar har flera demokrati- och människorättsorganisationer i Ukraina nu ställt om sin ordinarie verksamhet. – Vårt mål är att säkerställa rätten till sanningen, säger Kateryna Petrova, från den ukrainska organisationen The Regional Center for Human Rights.