Fortsatt god arbetsmarknad i östra Götaland

13.9.2016 08:04 | ManpowerGroup

Arbetsgivarna i östra Götaland ser fram emot ett fortsatt aktivt jobbkvartal och sysselsättningstrenden är +5 procent. I övriga landet är Västsverige den region som ser ut att ha de bästa jobbförutsättningarna under det kommande kvartalet, medan Stockholm och Uppsala glidit ner till en klart negativ prognos. Bland branscherna rapporterar finans-, fastighets- och konsultbranscherna starkast sysselsättningsplaner.

Sysselsättnings­trenden (se fotnot) för östra Götaland är alltså +5 procent, en minskning med låga två procentenheter jämfört med förra kvartalet och oförändrat jämfört med för ett år sedan. Sysselsättningstrenden för riket är +2 procent.

- Att jobbprognosen är fortsatt positiv samtidigt som viktiga branscher som byggsektorn, energisektorn och handeln ser ut att gå bra gör att arbetsmarknaden i östra Götaland kan se fram emot en fin avslutning på året, säger Lars Forseth, VD för ManpowerGroup Sverige.

- I Sverige går även Västsverige starkt och internationellt finns en hel del positiva tecken, då både USA och Kina rapporterar uppgångar. Brasilien är nu det enda landet globalt som lämnat en negativ prognos, fortsätter Lars Forseth.

Rejält negativ trend i Stockholm och Uppsala

Arbetsgivarna i tre av de sex regionerna lämnar positiva jobbprognoser inför årets sista kvartal. Västra Götalands och Hallands län lämnar med +10 procent landets högsta prognos medan Stockholms- och Uppsalaregionen backar ytterligare ner till låga -6 procent. Skåne går ner till -3 procent. Norrland rapporterar fortsatt positiva +8 procent medan Mellansverige med -2 procent nu halkar ner till en minusnivå.

Fortsatt aktivt i finans-, fastighets- och uppdragssektorn

Bland de undersökta branscherna lämnar sju av tio en positiv sysselsättningsprognos. Starkast prognos kommer precis som föregående mätning från finans-, fastighets- och uppdragsverksamhetssektorn som trots en liten nedgång rapporterar optimistiska +18 procent för årets sista kvartal. Även byggbranschen ser fram emot ett försiktigt positivt jobbkvartal (+5 procent) liksom energisektorn (+9) och handeln (+6). Sämre ser det dock ut för både de gröna näringarna och offentliga sektorn som gått ner till tydligt negativa -7 respektive -4 procent, vilket innebär minskningar både på kvartals- och årsbasis.

Möjlig ljusning globalt

Globalt rapporteras positiva jobbprognoser från 42 av 43 undersökta länder - endast Brasilien har lämnat en negativ prognos. Störst efterfrågan på arbetskraft globalt kommer fortsatt från Indien följt av Japan, Taiwan och USA. De svagaste prognoserna rapporterar arbetsgivarna i Brasilien, Belgien, Finland, Italien och Schweiz. I Europa är det Irland som har störst behov av arbetskraft och arbetsgivarna har lämnat sin starkaste jobbprognos sedan 2007.

Fotnot: Sysselsättningstrenden definieras som den andel arbetsgivare som tror att sysselsättningen ökar, minus den andel som tror att den minskar. Under det fjärde kvartalet 2016 förväntar sig åtta procent av de svenska arbetsgivarna att öka antalet anställda, sju procent förväntar sig att minska arbetsstyrkan medan majoriteten (81 procent) förutser en oförändrad sysselsättning. Sysselsättningstrenden för Sverige blir då +1 procent och när siffrorna justerats utifrån säsongsvariationer blir sysselsättningstrenden +2 procent.

För mer information, kontakta:

Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, tel. 070-377 45 43, helene.belin@manpowergroup.se

På www.manpowergroup.se/Pressrum1/#/ kan följande laddas ner:

• Rapporten i sin helhet
  • Film där VD beskriver resultaten
  • Diagram
  • Bild VD Lars Forseth samt bilder på undersökta branscher

Manpower Arbetsmarknadsbarometer för det första kvartalet 2017 presenteras den 13 december 2016.

ManpowerGroup™ är världsledande på att hitta rätt lösning utifrån människans potential och företagens ambition. Vi hjälper såväl små som stora verksamheter i många olika branscher under fyra varumärken: ManpowerGroup™ Solutions, Experis, Manpower och Right Management.

Vi finns i mer än 80 länder över hela världen. Genom globala insikter och lokal expertkunskap, ökar vi framgången för våra kunder.

I Sverige finns finns vi representerade på mer än 70 kontor och har totalt drygt 12.000 anställda.
Verksamheten genererar drygt 20.000 jobb varje år.

Manpower.se är en av de ledande jobbsiterna i Sverige med drygt 200.000 aktiva cv och mellan 8.000 - 15.000 aktuella jobbannonser. För mer information eller för att söka lediga jobb - besök manpower.se

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Stor efterfrågan på arbetskraft för hotell- och restaurangbranschen i sommar13.6.2017 08:06Pressmeddelande

Den pågående högkonjunkturen syns tydligt i hotell- och restaurangarbetsgivarnas sysselsättningsplaner och sysselsättningstrenden för det tredje kvartalet är höga + 20 procent - den starkaste jobbprognosen på över två år. Även handeln och finans-, fastighets- och uppdragsbranscherna förväntar sig en mycket stor kompetensefterfrågan. Bland regionerna är det i Götaland de största jobbökningarna väntas, då både östra och västra Götaland har lämnat starka prognoser inför det kommande kvartalet.

Handeln lämnar Sveriges starkaste jobbprognos13.6.2017 07:58Pressmeddelande

Den pågående högkonjunkturen syns tydligt i arbetsgivarnas sysselsättningsplaner inför det tredje kvartalet. Sysselsättningstrenden för parti- och detaljhandeln är nu höga + 23 procent - den högsta bland de undersökta branscherna. Även hotell- och restaurangbranschen och finans-, fastighets- och uppdragsbranscherna förväntar sig en mycket stor kompetensefterfrågan. Bland regionerna är det i Götaland de största jobbökningarna väntas, då både östra och västra Götaland har lämnat starka prognoser inför det kommande kvartalet.

Högtryck på arbetsmarknaden i mellersta Sverige13.6.2017 07:52Pressmeddelande

Den pågående högkonjunkturen syns tydligt i arbetsgivarnas sysselsättningsplaner inför det tredje kvartalet, sysselsättningstrenden för mellersta Sverige (Södermanlands, Västmanlands, Örebro samt Värmlands län) är optimistiska + 11 procent. Bland de undersökta branscherna toppar handeln med höga +23 procent, och även hotell- och restaurangbranschen och finans-, fastighets- och uppdragsbranscherna förväntar sig en mycket stor kompetensefterfrågan.

Lågtryck på arbetsmarknaden i norra Sverige13.6.2017 07:50Pressmeddelande

Den pågående högkonjunkturen syns dessvärre inte i de norrländska arbetsgivarnas sysselsättningsplaner. Sysselsättningstrenden är låga -2 procent inför sommarmånaderna, vilket trots allt är en ökning mot förra kvartalets pessimistiska jobbprognos. Bland de undersökta branscherna toppar handeln med höga +23 procent, och även hotell- och restaurangbranschen och finans-, fastighets- och uppdragsbranscherna förväntar sig en mycket stor kompetensefterfrågan.