Svensk Dagligvaruhandel

Fortsatt hög inflation påverkade dagligvaruhandelns försäljningsutveckling i juli

Dela

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 6,7 procent under juli 2022, jämfört med samma månad 2021, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.

Prisökningen för livsmedel och alkoholfria drycker är fortsatt historiskt hög och uppgick under månaden till 13,5 procent enligt SCB:s Konsumentprisindex. Det gör att den prisjusterade försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln kan estimeras till -6,8 procent.

Den prisjusterade försäljningen i dagligvaruhandeln minskade även denna månad. Inflationen är en drivande faktor, men det faktum att vi jämför oss med ett pandemiår då restaurangförsäljningen var betydligt lägre spelar också in, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.

Försäljningen i butik uppgick i juli till 7,6 procent jämfört med samma månad i fjol. Försäljningen i e-handeln minskade under månaden med 18,0 procent. Hemleverans minskade med 10,8 procent och upphämtning i butik med 25,0 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i juli till 2,7 procent, vilket är en klart lägre andel än under föregående månad. E-handelsandelen hittills i år uppgår till 4,7 procent.

E-handelns andel av den totala försäljningen backar vanligen under sommaren. Det är dock första gången sedan före pandemin som e-handelsandelen är under tre procent, avslutar Karin Brynell.

Kalendereffekten för juli beräknas till -0,7 procent. Den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgick därmed till 7,3 procent under juli månad. Justerat för både prisökning och kalenderkorrigering estimeras försäljningsutvecklingen under månaden till -6,2 procent.

Dagligvaruindex för augusti publiceras 20 september.

 

För ytterligare frågor kontakta;

Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel, 0709-75 80 85
Cecilia Anneling, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel, 0708-40 52 63

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Dokument

Om

Svensk Dagligvaruhandel
Svensk Dagligvaruhandel
Regeringsgatan 60
103 29 Stockholm

https://www.svenskdagligvaruhandel.se/

Dagligvaruindex är en månatlig rapport från Svensk Dagligvaruhandel som redovisar en stor del av den renodlade dagligvaruhandelns försäljningsutveckling i fysisk butik och på nätet. Rapporten tas fram i samarbete med HUI Research som ansvarar för statistikinsamling och kvalitetssäkring av data.

Följ Svensk Dagligvaruhandel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel

Stockholms Stadsmissions Matmissionen expanderar med ny butik i Kista20.9.2022 08:02:19 CEST | Pressmeddelande

Den 22 september öppnar Matmissionen, som är Stockholms Stadsmissions koncept för sociala matbutiker, i Kista. Butiken är den tredje som öppnar i Stockholmsområdet i år genom en gemensam satsning tillsammans med dagligvarubranschen. Butikerna är ett svar på ett ökande behov av sociala matbutiker som växt än mer till följd av inflationen. Hittills i år har över 6 000 personer ansökt om medlemskap och drygt 1 200 ton varor har donerats av dagligvarubranschen för att minska matsvinnet.

Bekvämlighet tydlig trend i Årets Dagligvara 202226.8.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

De senaste årens pandemi med mer tid hemma och mer umgänge med familjen återspeglas i Årets Dagligvara. Samtliga årets tre nominerade produkter är lättillgängliga och bekväma att äta och dela med familjen. Årets nominerade är Finn Crisp Snacks, Pågen Små Lussekatter och Zeinas Hummus Mix. Priset Årets Dagligvara delas ut av Svensk Dagligvaruhandel till den produkt som haft den mest framgångsrika och innovativa lanseringen i dagligvaruhandeln under 2020.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum