Fortsatt julstress i skinkfabriken

16.12.2016 12:40 | Djurens Rätt

Varje år dödas drygt 2,5 miljoner grisar i Sverige, men få vet hur det verkligen ser ut i ”skinkfabriken”. Det vill Djurens Rätt ändra på i årets reklamkampanj.

Kampanjen i Stockholms tunnelbana

Djurens Rätt är till julen 2016 tillbaka med en reklamkampanj om grisarnas i skinkfabriken. I livsmedelsindustrin i Sverige får en gris leva i ungefär 6 månader innan den går till slakt. Under sitt korta liv har den haft mindre än en kvadratmeter per gris att röra sig på.

– Oftast när vi ser reklam som rör livsmedelsindustrin möts vi av glada friska djur på en äng där solen skiner, året om. Vad många fortfarande inte vet är att de flesta av grisarna får se soljus första för första gången när det är dags att åka till slakteriet, säger Peter Nilsson, kampanjsamordnare på Djurens Rätt.

Reklamkampanjen syns i år i lokaltrafiken i Stockholm, Göteborg och Malmö, samt online, som gratisvykort på kaféer och på andra platser. Kampanjen är framtagen tillsammans med reklambyrån Justin Kase och med fotografier av den internationella fotografen Jo-Anne McArthur.

Djurens Rätt anser att grisar har rätt till sina liv och att de inte ska födas upp och dödas för kött. Vi arbetar samtidigt för förbättringar för de grisar som idag hålls för köttproduktion.

Några av de krav Djurens Rätt ställer är:

• Alla grisar ska ha tillgång till utevistelse med möjligheter att böka och beta.
  • Då grisar hålls inomhus ska de ges ordentligt med strö så att både beteende och komfortbehov tillgodoses så långt det är möjligt vid inomhusvistelse.
  • Då grisar slaktas måste koldioxidbedövningen ersättas av mindre plågsamma bedövningsmetoder.

Kampanjen i Stockholms tunnelbana

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med mer än 40 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för ett en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren. Det är alla medlemmar och gåvogivare som är Djurens Rätt.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.