Fortsatt kräftgång för modehandeln

Stilindex från Svensk Handel Stil visar att den totala försäljningen av kläder i fysiska butiker och deras e-handel, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, minskade med 2,9 procent i augusti jämfört med samma månad förra året. Skoförsäljningen minskade med 6,9 procent under månaden.
Butiker och e-handel September 2019 Ackumulerat 2019
Kläder - 2,9 % - 1,5 %

Skor

- 6,9 % - 4,5 %

Kommentarer från Svensk Handel Stil

– Trots en svag jämförelsemånad backade modehandeln i september. Framförallt har skobranschen det motigt och har så haft en längre tid med ett tapp på 4,5 % sedan årets början, konstaterar Mikael Sandström, branschordförande för Svensk Handel Stil.

– Om vi räknar bort företagens e-handelssiffror blir försäljningen i de fysiska butikerna ännu sämre där det indikerar en nedgång på 5-6 % för kläder och uppemot 9-10 % för skor. Det är särskilt hyrorna som tynger. Om fastighetsägarna vill hålla stadskärnor och köpcentrum levande måste de ta till sig av detta.

– September och oktober är viktiga månader för modehandeln och det krävs en mycket bra försäljning i oktober för att kompensera den här månadens nedgång, säger Mikael Sandström.

Mikael Sandström, branschordförande Svensk Handel Stil, 070-564 03 80
Maria Sandow, kanslichef Svensk Handel Stil, 070-794 87 18

Svensk Handel Stil är ett branschkansli för medlemsföretag i Svensk Handel vilka arbetar inom sko-, mode- och sporthandeln. Stilindex presenteras 8-10 dagar efter aktuell försäljningsmånad som en indikation på försäljningsutvecklingen. Uppgiftslämnare är flertalet kedjor i Sverige, frivilliga inköpssamarbeten samt ett antal fristående aktörer som rapporterar sin försäljning i egna butiker mätt på jämförbara enheter. Från och med mars 2018 inkluderar Stilindex även e-handelsförsäljningen bland de ingående företagen. Stilindex visar därmed fortsättningsvis på försäljningsutvecklingen för fysiska jämförbara butiker och deras e-handel sammanslaget. För insamling och bearbetning svarar HUI Research. Prenumeration via e-post kostar 995 kr ex moms. Gratis för medlemmar i Svensk Handel.