If Skadeförsäkring

Fortsatt många skador med mopedbilar

Dela

Skadorna med mopedbilar har ökat kraftigt de senaste åren, och trenden för 2019 pekar på fortsatt många skador i år. Det visar en genomgång av skadestatistik som försäkringsbolaget If gjort.

Fotograf: © Norbert Schnitzler, 2007, ”Microcar Virgo”
Fotograf: © Norbert Schnitzler, 2007, ”Microcar Virgo”

Förra året varnade If för riskerna med de alltmer populära mopedbilarna. På grund av deras konstruktion är krocksäkerheten alarmerande låg, samtidigt som de – med en maxhastighet på 45 kilometer i timmen – ofta skapar oreda i den vanliga trafiken där de får framföras som vilken annan bil som helst. Därtill sitter ofta yngre, mindre vana förare bakom ratten.

Ett år senare har fordonens antal på vägarna fortsatt öka. Enligt Moped- och motorcykelbranschens Riksförbund har 1 380 mopedbilar registrerats mellan januari och augusti i år. Det är en ökning om 78 procent jämfört med de 777 nya mopedbilar som registrerades under samma period 2018.

Enligt Ifs statistik ökade vagn- och personskadorna kraftigt under fjolåret, men hittills i år verkar utvecklingen bromsat in något. Under perioden januari-juli i år har vagnskadorna ökat med 9 procent jämfört med samma period i fjol, medan personskadorna i stort legat still.

- Vi har sett kraftiga ökningar de tre senaste åren, så det är förstås positivt att den trenden åtminstone inte verkar fortsätta i samma takt, säger Johan Granholm, motorexpert på If.

Men risken med mopedbilarna är fortfarande uppenbara, fortsätter han:

- Det rör sig fortfarande om många olyckor, och en hög andel som resulterar i allvarliga skador. Då en mopedbil endast får väga 425 kilo tvingas fabrikanterna prioritera bort många viktiga säkerhetssystem som finns i vanliga personbilar, vilket innebär att en kollision lätt kan få katastrofala följder, säger Johan Granholm.

Krocktester av Euro NCAP har också visat att krocksäkerheten i mopedbilar är låg.

Även om det i regel är säkrare att sitta i en kaross, jämfört med exempelvis på en vanlig moped, blir mopedbilarnas otymplighet i den allmänna trafiken också ett problem. Trots maxhastigheten på 45 kilometer i timmen får mopedbilen köras på allmänna vägar, där övriga trafikanter kan ha en hastighetsbegränsning på upp till 100 kilometer i timmen.

- Det skapar frustrationer i trafiken och fler farliga omkörningar som kan leda till olyckor, avslutar Johan Granholm.

Underlag

Helårssiffror:

 

Antal skadade bilar:

2016

60

2017

110

2018

147

 

Antal personskador:

2016

26

2017

63

2018

96

Uppgifter finns endast sedan 2016, tidigare låg mopedbil och EU-moped i samma fordonsklass i Ifs system.

Siffror fram till 1 augusti:

 

2018-07-31

2019-07-31

vagnskada

85

93

personskada

60

59

Bild:

Fotograf: © Norbert Schnitzler, 2007,”Microcar Virgo”, Licens och disclaimer

Kontakter

Bilder

Fotograf: © Norbert Schnitzler, 2007, ”Microcar Virgo”
Fotograf: © Norbert Schnitzler, 2007, ”Microcar Virgo”
Ladda ned bild
Källa: If
Källa: If
Ladda ned bild

Om

If Skadeförsäkring
If Skadeförsäkring

106 80 Stockholm

+46 771-43 00 00

Lugn, vi hjälper dig.

If är Nordens största skadeförsäkringsbolag med cirka 3,6 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Vi erbjuder bland annat bilförsäkring, hemförsäkring och barnförsäkring för privatpersoner samt olika typer av företagsförsäkringar för små och stora kunder. Koncernen har cirka 6 800 anställda.

If bildades 1999 när svenska Skandias och norska Storebrands skadeförsäkringsverksamheter fusionerades. If är helägt av den finska bankkoncernen Sampo.

Följ If Skadeförsäkring

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från If Skadeförsäkring

Dubbdäck – en säker hjulklapp till vintercyklisten9.12.2019 08:00:00 CETPressmeddelande

Antalet personer som cyklar även på vintern har ökat kraftigt de senaste åren. Men för att det ska bli en både säker och trevlig upplevelse krävs vissa förberedelser. If har frågat vintercyklister vilken utrustning som är hetast i kylan. Trots att is och snöhalka pekats ut som bakomliggande orsak till var femte singelolycka där cyklisten skadats allvarligt är det fortfarande många som inte byter till dubbdäck vintertid.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum