Fortsatt minskad stålproduktion

Under september månad producerades 389 tusen ton råstål i Sverige. Hittills i år har stålproduktionen minskat med 14,6 procent jämfört med förra året.

Slipad stång. Foto: Pia och Hans Nordlander, Jernkontorets bildbank

Under september 2020 producerades det sammanlagt 389 tusen ton råstål i Sverige. Jämfört med september 2019 är det en minskning på 2,3 procent.

Hittills under året har det i Sverige producerats 3 164 tusen ton råstål, vilket är en minskning med 14,6 procent jämfört med motsvarande period 2019.

Under sommaren har vissa ståltillverkare med anledning av covid-19 och rådande ekonomiska läge stängt ner produktionen, vilket förklarar en större del av nedgången.

Produktionsstatistiken sammanställs av Jernkontoret och bygger på uppgifter från elva ståltillverkare i Sverige.

Slipad stång. Foto: Pia och Hans Nordlander, Jernkontorets bildbank

Viktig plan för en cirkulär ekonomi – men kvotplikt på stål måste avvärjas22.1.2021 16:35:08 CETPressmeddelande

Stål, ett material som kan återvinnas om och om igen med bibehållen kvalitet är en förutsättning för en cirkulär ekonomi. Den 22 januari presenterade miljö- och klimatminister Isabella Lövin och näringsminister Ibrahim Baylan regeringens viktiga handlingsplan för cirkulär ekonomi. Många av de 100 förslagen kan gynna en cirkulär ekonomi, men hot om kvotplikt på mängd återvunnet material i nya stålprodukter måste avvärjas.

Samordnad forskning ska bidra till att klimatfärdplanen blir verklighet20.1.2021 07:00:00 CETPressmeddelande

Samforsk klimat är ett nytt initiativ från svensk järn- och stålindustri med stöd av Vinnova. Arbetet ska understödja industrins ambitioner att genomföra sin klimatfärdplan samt samordna branschens och omgivande aktörers forskningsinsatser. Samforsk klimat ska kartlägga pågående forskning, identifiera forskningsbehov, initiera och stödja forsknings­ och utvecklingsprojekt samt följa och sprida resultat.