Fortsatt minussiffror för klädhandeln

Stilindex från Svensk Handel Stil visar att den totala försäljningen av kläder i fysiska butiker och deras e-handel, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, minskade med 3,4 procent i november jämfört med samma månad förra året. Skoförsäljningen minskade under månaden med 12,9 procent. Utfallet hittills i år landar på -2,7 procent för kläder och på -3,7 procent för skor.

Kommentarer från Svensk Handel Stil

– November blev ingen solig månad för modehandeln där skohandeln sticker ut med en nedgång om hela 12,9 procent. Därmed har försäljningen av kläder minskat under åtta av årets månader och försäljningen av skor under sju med en ackumulerad nedgång på 2,7 respektive 3,7 procent, konstaterar Svensk Handel Stils branschordförande Mikael Sandström.

– Jag bedömer att Black Friday totalt sett har en negativ försäljningspåverkan på modehandeln. Många konsumenter väntar in fredagen och det ger en minskad försäljning i en relativt sett viktig försäljningsmånad som november. Speciellt med tanke på den milda hösten där behovshandeln inte tagit fart.

– December började inte heller bra, bland annat på grund av att den 1 december förra året inföll på en fredag medan den i år inföll på en lördag, avslutar Mikael Sandström.

Stilindex 1118

För eventuella frågor kontakta:
Mikael Sandström, branschordförande Svensk Handel Stil, 070-564 03 80

Svensk Handel Stil är ett branschkansli för medlemsföretag i Svensk Handel vilka arbetar inom sko-, mode- och sporthandeln. Stilindex presenteras 8-10 dagar efter aktuell försäljningsmånad som en indikation på försäljningsutvecklingen. Uppgiftslämnare är flertalet kedjor i Sverige, frivilliga inköpssamarbeten samt ett antal fristående aktörer som rapporterar sin försäljning i egna butiker mätt på jämförbara enheter. Från och med mars 2018 inkluderar Stilindex även e-handelsförsäljningen bland de ingående företagen. Stilindex visar därmed fortsättningsvis på försäljningsutvecklingen för fysiska jämförbara butiker och deras e-handel sammanslaget. För insamling och bearbetning svarar HUI Research.

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels 10 000 medlemsföretag har sammanlagt 300 000 människor anställda.

Abonnera på våra pressmeddelanden.