Fortsatt nedåt för e-handeln i juni och juli

Svensk Handels E-handelsindikator för juni och juli månad visar att e-handelns omsättning minskar med 20 respektive 11 procent jämfört med samma månader föregående år. Omsättningen har backat hela året men juni månads utveckling är den hittills sämsta under året.

Från januari till och med juli har omsättningen minskat med 14 procent mätt i svenska konsumenters e-handel från enbart svenska aktörer och med 16 procent när även e-handeln från utländska aktörer inkluderas.

- E-handelns omsättning fortsätter ner från höga nivåer. Att pandemirestriktionerna är avvecklade fortsätter förstås att spela roll för e-handeln när vi jämför med föregående års försäljning. Men nu adderas även effekterna av att hushållen håller hårdare i plånboken när inflationen är rekordhög och räntorna stiger, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.

Omsättningsminskningen jämfört med de senaste åren fortsätter att drivas dels av att en något lägre andel i befolkningen som e-handlar, 66 procent i juni jämfört med 69 procent året innan och 64 procent i juli jämfört med 66 procent året innan, men framförallt förklaras minskningen av att de genomsnittliga köpbeloppen per konsument minskar. I juni var minskningen cirka 20 procent och i juli cirka 10 procent jämfört med fjolårsmånaderna.

- E-handeln från utlandet viker kraftigt ner i framför allt juli, då det endast handlades för ca en halv miljard kronor. Till och med juli i år har e-handeln från utlandet omsatt nästan 3 miljarder kronor mindre än motsvarande period 2021. Det osäkra omvärldsläget, högre fraktkostnader, en svag kronkurs, inflation och svagare konjunktur är faktorer som bidrar till detta, säger Johan Davidson.

Johan Davidson, chefsekonom, Svensk Handel