Fortsatt ökat intresse för att läsa om resmål i Sverige

Svenskarnas intresse för resor i Sverige tycks fortsatt öka. När det digitala resemagasinet FREEDOMtravel.se sammanfattar statistiken för de tre senaste åren talar siffrorna sitt tydliga språk. Bland topp 50 mest lästa artiklar återfinns 2021 många artiklar om svenska resmål, medan intresset för att läsa om resmål utomlands har minskat.

Intresse för camping och svenska resmål

Det digitala resemagasinet FREEDOMtravel.se skriver om resor, äventyr och camping. När läsarstatistiken jämförs för de tre senaste åren är det tydligt att intresset för camping och husbilsliv har bibehållits. Av de 50 mest lästa artiklarna varje år handlar runt en tredjedel om livet med husbil eller andra campingfordon.

Intresset för att läsa om resmål har också bibehållits, men här ser man en stor förändring under de senaste åren. År 2019 handlade bara en av de 50 mest lästa artiklarna om resmål i Sverige, medan 14 av artiklarna 2021 handlade om svenska resmål. 2019 handlade 28 av artiklarna om resmål i Europa eller övriga världen, medan endast 8 av artiklarna hade detta fokus 2021.

Diagram

En del av förklaringen står att finna i att fler artiklar på FREEDOMtravel.se handlat om resmål i Sverige under 2020 och 2021, jämfört med 2019. En annan viktig förklaring handlar om människors sökbeteende. Sammanlagt 83 procent av magasinets läsare hittar artiklarna via organisk sökning, vilket indikerar att fler har googlat på svenska resmål, medan färre har googlat på utländska resmål.

Kommer trenden hålla i sig?

Pandemin har påverkat resandet och i perioder kraftigt begränsat möjligheterna att resa utomlands, vilket naturligtvis lett till ett ökat intresse för Sverige som semesterdestination. Men faktum är att camping, natur och näraliggande resmål hade börjat trenda redan innan pandemin, inte minst utifrån ett hållbarhetsfokus. Ingen kan med säkerhet veta vad som händer när pandemin släpper sitt grepp, men enligt de signaler FREEDOMtravel.se får från sina läsare kommer Sverige fortsätta vara hett, parallellt med resmål i andra länder.

Heta resmål i Sverige

Sverige är ett avlångt land med stora skillnader i natur och klimat mellan norr och söder, vilket gör att det också blir ett spännande och varierat land att resa i. De norra delarna bjuder till exempel på skidåkning och vandring, och västkusten bjuder sommartid på sol och bad. I Sverige finns också många intressanta storstäder, med allt från ett rikt kulturliv till spännande restauranger. Läs till exempel gärna FREEDOMtravels splitternya guide till huvudstaden: 30 tips på saker att göra i Stockholm.

Om FREEDOMtravel.se

FREEDOMtravel.se startades 2009 och är ett snabbt växande digitalt resemagasin, med tips och inspiration kring resor, äventyr och camping. Magasinet hade 2019 drygt 520 000 unika besökare enligt Google Analytics och 2021 hade läsarkretsen ökat till drygt 830 000 besökare. På det digitala magasinet publiceras en ny artikel varje morgon. FREEDOMtravel ger dessutom ut ett fysisk magasin en gång per år, som distribueras i 100 000 ex till campingar, och har en webbutik med unika prylar och presenter för alla som gillar husbils- och husvagnsliv.

Kontakt till FREEDOMtravel:

Peter Bergström

Det ska Sverige göra för att ta sig till fotbolls-VM 202224.1.2022 14:34:26 CET | Pressmeddelande

Under 21 november-18 december 2022 så arrangeras VM i fotboll med Qatar som värdland. Frågan är om det kommer att bli ett fotbolls-VM med ett "som vanligt" svenskt deltagande eller inte. Det första hindret som behöver övervinnas för att vi ska kunna få en blågul vinterfest i Qatar 2022 står Tjeckien för. 24 mars 2022 så tar Sverige emot Tjeckien på nationalarenan Friends i Solna, vilket också är en match som Sverige måste vinna. Playoffmötet mot Tjeckien avgörs inte som tidigare i dubbelmöten på hemma- respektive bortaplan utan ska avgöras på en enda match.

Allt fler vill åka på hälso- och träningsresa utomlands23.12.2021 19:20:16 CET | Pressmeddelande

Nu när vaccinationspasset är här sedan en tid tillbaka samt att allt flera har fått sina dubbla vaccinationsdoser så ökar också resandet inom Europa. Att vi svenskar är ett folk som älskar att resa till ett varmt och skönt klimat är ingen större nyhet och nu när resandet har börjat att komma igång igen så är det också många som vill resa till länder som exempelvis Spanien och Grekland.